SEO: Hvordan finne søkeord og søkefraser

 In Søkemotorer

Når du skal søkemotoroptimalisere ditt nettsted er det første steget å identifisere hvilke søkeord nettbrukere bruker for å søke opp ditt nettsted, eller dine produkter. I denne artikkelen skal jeg lære deg fremgangsmåter for hvordan du kan identifisere søkeordene. Mot slutten av denne artikkelen vil du forhåpentligvis sitte igjen med et sett med søkeord for ditt nettsted. I de neste artiklene i denne SEO-serien skal jeg vise deg hvordan du bruker dine søkeord i praksis.

 

Dette er første artikkel i serien “Gjør SEO-jobben selv”.

 

Gjør undersøkelser på hvilke søkeord kunder og besøkende bruker

Har du lest om søkemotoroptimalisering før, har du garantert blitt bedt om å “bruke de samme ordene som brukeren”. Men hvordan skal du vite hva brukeren søker etter uten å gjette deg frem? Du kan selvfølgelig gjette, men Silje Bukholm fra Innovasjon Norge sa det ganske fint på seminar:

 


søkeord og søkefraser

Så istedenfor å be deg om å “tenke som brukeren”, skal jeg gi deg noen konkrete råd til hvordan du kan gå frem for å være sikker på at du er på riktig spor:

 

Har du en kundeliste, eller en e-postliste?

Da er du heldig! Istedenfor å “tenke som brukeren” kan du faktisk kontakte dine kunder og undersøke hvilke søkeord de ville ha brukt for å finne frem til ditt nettsted. Når jeg kontakter kunder på denne måten, pleier jeg vanligvis å avtale et møte, gjerne hvor jeg kan hjelpe de med noe – mot at de hjelper meg.

 

Da spør jeg spørsmål som:

  • Kan du lete opp et regnskapsprogram (helst det du selger) til meg i Google? Deretter noterer jeg alle søkeordene kunden bruker. Ofte vil du se at de må gjøre flere søk for å finne frem til et produkt. Jeg noterer meg alle søkeordene og søkefrasene. Ofte lønner det seg å fokusere på de søkeordene som til slutt gir resultat, eller de som har lav konkurranse (men som er relevant!)
  • Hvilke av disse landingssidene ville du ha valgt? Deretter noterer jeg hvilke “triggerord”, altså søkeord denne nettsiden bruker i beskrivelsen.
  • Kan du se om du finner det du skal ha inne på nettsiden du ville valgt? Hvis brukeren ikke finner det hun leter etter, noterer jeg meg sammenhengen mellom bruk av søkeord og hva hun fant på siden.

 

Hvis du ikke vil ha et “intimmøte” med dine kunder, kan du forsøke å sende ut en spørreundersøkelse på e-post. Her vil du nok ikke få den samme dybdeinnsikten, men du vil kanskje få muligheten til å få svar fra flere brukere.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Bruk Google Search Console til å identifisere søkeordene

Har du en Google Search Console-konto, kan du enkelt få et innblikk i hvilke søkeord som blir brukt for å finne frem til ditt nettsted. Du kan også finne ut hvilke søkeord Google finner på ditt nettsted. Hvis du har en Google Analytics-konto kan du enkelt knytte Google Search Console til denne. Klikk her for å opprette en konto hos Google Search Console.

 

Finn søkeord og søkefraser dine besøkende har brukt

Når du er inne i Google Search Console, klikk på «Søketrafikk», deretter «Søkeanalyse».

 

Her kan du se kombinasjoner av søkeord som besøkende har brukt for å finne frem til ditt nettsted. Du kan se antall visninger, klikk, klikkfrekvens og din plassering på akkurat dette søket.

 



Nøkkelordene som allerede finnes på ditt nettsted

 

Nå vet du hva dine besøkende søker på for å finne ditt nettsted, men hva mener Google at ditt nettsted handler om?

Klikker du på “Google-indeks”, deretter “Innholdssøkeord”, finner du en liste over nøkkelord som Google mener at ditt nettsted handler om. Dette er nøkkelordene Google-robotene har funnet i dine overskrifter, menyer, lenker og meta-tags. Stemmer de ikke helt overens med søkeordene dine besøkende bruker for å finne frem til ditt nettsted, kan det hende at du har en jobb å gjøre!


hvilke søkeord finnes på nettsiden

 

Få hjelp av Google til å velge søkeord og søkefraser

Hvis du ikke har muligheten til å kontakte dine kunder, eller til å bruke Google Search Console, kan du få hjelp fra Google – helt gratis. Personlig har jeg ikke så mye erfaring med dette verktøyet da jeg nylig ble introdusert til av Christoffer Omberg! Bruk gjerne kommentarfeltet til å dele dine erfaringer med oss!

Slik går du frem for å få hjelp til å velge søkeord:

1. Lag en gratis Google Ads-konto her.

2. Når du har opprettet kontoen, vil du kunne klikke på «Keywords» (klikk her for å komme til siden). Her kan du velge søkeord og få forslag til søkeord fra Google. Du kan også se søkevolum, altså hvor mange som søker på de forskjellige søkeordene.


finn søkeord og søkefraser

Som du ser er ikke alt like relevant, men mange av disse søkeordene kan avsolutt brukes! «Lage nettside» er et eksempel på en søkefrase som absolutt er relevant for oss.

Spioner på dine konkurrenter

Hvis du ikke har muligheten til å kontakte dine kunder, eller å bruke Google Search Console, kan du analysere dine konkurrenter. Dette kan du selvfølgelig også gjøre i tillegg til alt det andre, men hvis du kun analyserer dine konkurrenter, har du ingen garanti på at det er disse søkeordene dine kunder vil bruke. Det er heller ikke sikkert at det er lurt å konkurrere på de samme søkeordene. Er konkurransen svært høy på et søkeord, er det vanskeligere å rangere høyt på dette søkeordet.

 

  • Hvilke søkeord eller søkefraser bruker dine konkurrenter i titler, URLer og menyer?
  • Hvem rangerer høyest på søkeordene som virker mest relevant? Klarer du å se hvorfor?
  • Hvor stor er konkurransen på de søkeordene som virker relevant? (Dette kan du undersøke ved å bruke en utvidelse til din nettleser, for eksempel SEO quake).

3 tips for å velge gode søkeord og søkefraser

  • Konkurrer på lange søkefraser (longtail keywords): Shorttail keywords er korte søkeord med mye konkurranse. «Advokat» er et eksempel på et kort søkeord (shorttail keyword). Søker du på «Advokat» i Google får du cirka 17 millioner resultater! Hvis du skal markedsføre deg som advokat har du enorm konkurranse på dette søkeordet. I tillegg er det ikke en gang sikkert at noen er ute etter advokathjelp hvis de Googler «Advokat»! Derfor kan det være lurt å bruke «longtail keywords». Dette er lange, men spesifikke søkeord. «Advokathjelp i Oslo» er et eksempel på en søkefrase som mest sannsynlig vil gi høyere rangering med flere klikk, fordi du vet at de som søker på dette trenger Advokathjelp i nærheten av Oslo.
  • Bruk geografiske ord i søkefrasen: Nettbrukere benytter ofte geografiske ord for å finne frem til butikker, tjenester, organisasjoner eller lignende. Holder du til i Oslo kan det derfor være lurt å få dette med i beskrivelsen. Eksempel: «Pianotimer i Oslo» eller «Vaskehjelp i Alta».
  • Bruk enkle søkeord og søkefraser: Nettbrukere søker på mye enklere ord enn det man skulle tro. Kall en skje for en skje. Kall et regnskapsprogram for et regnskapsprogram.
  • Det optimale er å bruke søkeord eller søkefraser med liten konkurranse, og høyt volum. Dette betyr at mange bruker disse søkeordene og søkefrasene når de leter etter noe, men at få nettsider bruker disse søkeordene!

Ukens SEO-utfordring

  • Lag en liste på 10-20 søkeord. Dette er de viktigste søkeordene for ditt nettsted.
  • Jeg vil gjerne høre hvilke søkeord du har valgt for ditt nettsted! Bruk gjerne kommentarfeltet. Jeg forteller deg gjerne hva du har gjort riktig, og hva som kan forbedres! 🙂

 

Ønsker du å komme i kontakt med Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til [email protected] med dine spørsmål om du foretrekker det.

Andre artikler du bør lese:

7 tiltak som forbedrer din rangering i Google

Gjør SEO-jobben selv!

Vi lanserer Gründerpakken

Kom i gang med Google Ads!

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search