Hvordan du får søkemotorer til å øke trafikken

 In Søkemotorer

Skal du øke trafikken til nettsiden din, må du forstå hvordan nettbrukere søker etter informasjon. De leter først etter innhold som ser interessant ut. Først når de har funnet informasjonen de lette etter, begynner de å lese. Med inbound marketing kan du hjelpe potensielle kunder til å lete seg frem til ditt nettsted. Istedenfor å dytte reklame på potensielle kunder, kan du tiltrekke deg potensielle kunder som leter etter det har å tilby. Uansett hvor godt innhold du har vil du ha nytte av søkemotorer for å nå nye kunder. Gjør du alt riktig kan du øke antallet besøkende til ditt nettsted uten å måtte betale for promotering av ditt innhold.

Inbound marketing er et samlebegrep for all markedsføring som går ut på å tiltrekke seg potensielle kunder (pull), i motsetning til outbound (push), der selger er den aktive part. Vær oppmerksom på at innhold som øker trafikken til ditt nettsted, ikke gir deg flere kunder alene. Du må også ha en god strategi i bunnen, samt et funksjonelt nettsted som lever opp til kundens forventning.

1. Tiltrekk og konverter besøkende med en blogg

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er enkelt forklart å levere nyttig og verdifullt innhold. Den enkleste måten å gjøre dette på er ved å blogge. For å lykkes med innholdsmarkedsføring må du vite hvem du skriver for, hva de er opptatt av, og hvor de er i sin kundereise.

Jeg anbefaler deg å lage en personas som representerer din typiske kunde. Se for deg den du vil “snakke” med og skriv artikkelen din for denne personen. På forhånd bør du ha tatt deg tid til å intervjue mange nok av dine eksisterende kunder så du vet nok til å lage personas av dine nye kunder. Deretter kan du skreddersy innhold basert på det du mener er deres interesser, behov og utfordringer.

Personas er en beskrivelse av din typiske kunde

Lag personas som forteller deg hvem du snakker til

Selger din bedrift pakkereiser til Syden, ønsker du å tiltrekke deg besøkende som vil reise til Syden. Reiseartikler om Syden vil med høy sannsynlighet tiltrekke din målgruppe, og du får muligheten til å bygge en relasjon med leseren. Tenk derfor gjennom hvordan du kan hjelpe leseren, samtidig som du benytter anledningen til å tilby ditt produkt eller din tjeneste. Oppleves artikkelen som verdifull og nyttig kan du øke trafikken til ditt nettsted ved at leseren deler artikkelen med venner og bekjente.

I Tenk Digitalt AS ønsker jeg å eksempelvis å komme i kontakt med de som nettopp har startet en bedrift, eller de som tenker på å gjøre det. For å tiltrekke gründere til vårt nettsted forsøker jeg å skrive om temaer som gründere er opptatt av: For eksempel å øke trafikken til nettstedet sitt.

Produser innhold som har en verdi for leseren

Forhåpentligvis synes du som leser at artikkelen er nyttig og deler den videre med de som er opptatt av det samme – og dermed får vi kanskje inn mer trafikk til nettstedet vårt. Siden vi vet at vi konverterer de som leser dette innholdet til betalende kunder, vet jeg at det lønner seg å blogge.

Et annet eksempel på en persona er en daglig leder eller markedsansvarlig i et mindre selskap med under tyve ansatte. Gift med barn og et travelt liv. Denne personen er en mann mellom 35 og 45 år som har forsøkt seg på digital markedsføring, men som har dårlig erfaring fordi det ikke har gitt forventede resultater. Han har innsett at han bør gjøre det han er god på, å snakke med egne kunder og overlate jobben med digital markedsføring til andre (meg) som har mer erfaring med dette.

  • Å blogge så lite som 1-2 ganger i måneden kan gi deg 70 % flere leads enn hvis du ikke blogger i det hele tatt. (Kilde: HubSpot)
  • Å dele nyttig og relevant innhold hjelper deg å bygge en relasjon med potensielle og eksisterende kunder
  • Jevnlige bloggartikler med innhold som er relevant vil gjøre at nettopp ditt prospekt har din bedrift i tankene når han eller hun er klar for å kjøpe

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

 

2. Tilpass innholdet for søkemotorene

Rangerer du høyt på relevante søkeord og søkefraser i Google, kan dette drive mye trafikk inn til ditt nettsted. Over halvparten av alle søk etter varer og tjenester skjer gjennom søkemotorer. Mesteparten av denne trafikken kommer fra det organiske søket – ikke fra promotert innhold.

I motsetning til andre Inbound-taktikker, er søkemotoroptimalisering en svært langsiktig investering. Det gir deg ikke hundrevis av leads øyeblikkelig slik en Facebook-kampanje gjør, men en jevn strøm av leads over tid. En Facebook-kampanje kan gi deg umiddelbare leads mens kampanjen pågår, men en Facebookpost skaper lite trafikk etter at promoteringen stanser.

2.1 Hvordan få organiske oppføringer i søkemotorer

  • Bruk de samme ordene i tekstene dine som dine potensielle kunder bruker når de søker (triggerord)
  • Bruk  triggerord i menypunkter, overskrifter, lenker og tekster.
  • Pass på at innholdet ikke vises i flash eller java-script.

Vær oppmerksom på at den tekniske kvaliteten på ditt nettsted må være tilpasset for at søkemotoren skal få indeksert innholdet. Det hjelper ikke med godt innhold hvis søkemotoren ikke kan lese det.

2.2. Gjør deg synlig i sosiale medier

Alle som driver med markedsføring kan nyttiggjøre seg av sosiale medier. Med godt innhold kan du oppnå enorm organisk spredning. Ved å publisere lenker til blogginnlegg, kampanjer og annet innhold som leder til ditt nettsted, kan du oppnå en stor økning i trafikken til ditt nettsted.

Markedsføring gjennom sosiale medier kan være ti ganger mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Dette forutsetter imidlertid at det gjøres riktig. Og enkelte ting må gjøres riktig fra starten, ellers kaster du bort unødvendig med tid – og ikke minst penger. Hvis du har tenkt til å bruke Facebook, anbefaler jeg deg å bruke egendefinerte publikum, ikke bruk «frem innlegg»-knappen!

Les mer om markedsføring på Facebook i denne artikkelen.

3. E-post er gull valuta i den digitale verden

E-postmarkedsføring er i ferd med å gjøre et comeback blant digitale markedsførere. E-post ble lenge betraktet som kjedelig og har derfor spilt en beskjeden rolle i reklamebyråenes strategi. Gjort riktig er e-post en kanal med høy konverteringsgrad. Den gode gamle e-posten gir deg mulighet til personlig digital kommunikasjon. I tillegg kan du laste opp dine e-postlister til Facebook og bygge ditt eget publikum og speilpublikum. Les mer om dette i denne artikkelen:

9 effektive teknikker for remarketing

Facebook gir deg god innsikt i dine kampanjer

Facebook gir deg god innsikt i dine kampanjer

3.1 Hvordan lykkes med e-postmarkedsføring

  • La besøkende abonnere på nyhetsbrev eller varsel for nye blogginnlegg.
  • Gi besøkende noe verdifullt i bytte mot deres e-postadresse, for eksempel en e-bok, sjekkliste eller lignende. Dette bør imidlertid være noe som kun dine potensielle kunder ville vært interessert i å motta – målet er jo å konvertere de til betalende kunder over tid.
  • Segmentere enkelte utsendelser (for eksempel ved å sende ut e-post til de kundene som ikke har kjøpt det aktuelle produktet).
  • Bruke god tid på innholdet slik at det ikke oppleves som støy.
  • Bruke relevante Call to Actions (CTA), altså handlingsoppfordrende lenker eller bannerannoser i teksten.

4. Bygg et nettsted som selger

For å lykkes på nett nytter det ikke bare å øke trafikken – du må få den besøkende til å bli værende der. De fleste nettbrukere bruker kun 1-2 sekunder på å vurdere om nettsiden har det de er på utkikk etter.

4.1 Få nettbrukeren til å bli værende hos deg

  • Et innbydende design som fungerer på mobile enheter (Mer enn 60 % av internettrafikk skjer på din mobil og nettbrett)
  • Gode menypunkter og logisk navigasjon
  • Informasjon om bedriften, produkter og tjenester skrevet med triggerord
  • De besøkende har som regel et ord i hodet mens de leter – ved å bruke de riktige ordene er det enklere for brukeren å navigere
  • Lag gode landingssider for aktuelle kampanjer
  • En landingsside er en enkeltstående side på ditt nettsted, som er skreddersydd for en bestemt  kampanje, og bare den.
  • Ha flere handlingsutløsende lenker (Call To Action – CTA) på dine nettsider

5. Landingssider og Call to action (CTA)

Uten trafikk blir det ingen butikk – men ditt nettsted må også være tilpasset for å konvertere besøkende. (Enten til kjøp eller registrering med kontaktinformasjon som mulig kunde).

Det endelige målet er ikke å øke trafikken på ditt nettsted, men at leseren blir en fornøyd eksisterende eller ny kunde.

Bruk bannerannonser som oppfordrer lesere til å gjøre noe. Dette kalles Call to Action (CTA) på engelsk. I et forsøk på å oversette dette til norsk, kan kanskje «handlingsutløsende lenke» være dekkende. Kort forklart er det en oppfordring til å klikke på en lenke, en knapp eller en bannerannonse. Målet kan være direkte salg eller tilbud om mer informasjon i bytte mot kontaktinformasjon.

En god Call to action bør presentere en løsning fremfor fakta. ”Registrer deg nå” er riktignok en oppfordring til å gjøre noe, men vil sannsynligvis få færre klikk enn ”Her er 5 konkrete steg for en god digital strategi”.

Hvis du klikker på en av disse bannerannonsene vil du bli tatt videre til en landingsside. Formålet med landingssiden er å konvertere den besøkende til én bestemt handling. Se eksempel her (og fyll gjerne inn).

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

En feil mange gjør er å fylle opp landingssider med menyer og informasjon om andre produkter og tjenester som derved forstyrrer det egentlige målet med besøket. En god landingsside konsentrerer seg om ett budskap og ett konkret handlingsmål.

Ved å lage gode landingssider kan du øke inntektene betydelig. Det mange gjør feil er å skape trafikk, men sende all trafikk til startsiden på nettstedet. Dette kan føre til at du mister potensielle kunder. Når en potensiell kunde finner ditt tilbud på f.eks Google, forventer kunden umiddelbar informasjon om produktet ved å klikke seg videre med færrest mulige klikk. Ved å sende all trafikk til startsiden må besøkende lete seg frem til de aktuelle produktene, og dermed kan du risikere å miste potensielle kunder fordi det det blir for mange klikk.

5.1 Hva er en god landingsside

  • Innhold som er relevant for den potensielle kunden
  • Innhold som samsvarer med annonsen kunden klikket på for å komme dit
  • Tydelig Call to action: Knapper, bilder eller tekst som oppfordrer leseren til å ta en beslutning.

Landingsside

Her er et eksempel på en av Tenk Digitalt AS landingsside. Klikk på bildet og last ned!

6. Tiltak som forbedrer din synlighet hos Google

Du er godt i gang med å pusse opp kjøkkenet hjemme når du plutselig oppdager at du mangler noe for å integrere kjøleskapet. Du aner ikke hva du mangler, men du vet at du trenger det for å få kjøkkenet ferdig til jul. Hva gjør du så? Googler det. Etter å ha søkt litt rundt finner du ut at du trenger et monteringssett til kjøleskapet. Du skriver inn ”monteringssett til kjøleskap” i Google og velger et av de øverste treffene.

Nettbrukere leter før de leser. Først når nettbrukerne har funnet frem til informasjonen begynner de å lese. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til ditt nettsted. Oppnår du høy rangering i søk kan du tiltrekke besøkende som faktisk er interessert i hva du har å si.

6.1 Identifiser nøkkelordene for ditt nettsted

Før du går i gang bør du identifisere de viktigste nøkkelordene for ditt nettsted. For at du skal synes i søkemotorene er det viktig at du bruker de samme ordene som din målgruppe bruker når de søker etter informasjon om temaet. Selger du monteringsett til kjøleskap du bruke ordene ”monteringssett” og ”kjøleskap”. Snakker du om ”CoolKit For All” er det umulig for potensielle kunder å finne ditt produkt ved å søke.

Hvis du har vanskeligheter med å identifisere nøkkelordene for ditt nettsted bør du bruke litt tid på å bli kjent med din målgruppe. Gjør du målgruppen din fornøyd gjør du søkemotorene fornøyd.

Når du vet hvem du skriver for, hva de er opptatt av og hvor de er i sin kundereise (kjøpssyklus) blir det enklere å identifisere nøkkelordene.

Lag personas som representerer din typiske kunde og skreddersy innhold basert på kundens interesser, behov og utfordringer. Se for deg denne personen når du skriver innhold og tenk om dette er noe som vedkommende vil ha interesse for.

Du kan også bruke Webmaster tools for å sjekke hvilke søkeord Google mener at ditt nettsted handler om. Hvis du ikke bruker Webmaster Tools anbefaler jeg at du begynner nå!

6.2 Finn informasjon om søkeordene på ditt nettsted

  1. Gå inn på Googles Webmaster Tools og logg inn med din Google-konto. Hvis du ikke allerede har en Google-konto kan du lage en nå.
  2. Hvis du ikke allerede har lagt til ditt nettsted klikker du på ”Legg til egenskap” og følger instruksjonene.
  3. Når du har registrert ditt nettsted skal det ha dukket opp en meny. Klikk på ”Google-indeks”, deretter ”Innholdssøkeord”.
  4. Nå skal det ha dukket opp en oversikt over søkeord besøkende bruker for å finne frem til ditt nettsted. Hvis du nettopp har lagt til nettstedet kan det ta litt tid før du får tilgang til denne informasjonen.

6.3 Konkurrér på lange nøkkelord (longtail-keywords)

Shorttail-keywords er korte nøkkelord med stor konkurranse. Søker du på ”advokat” i Google får du opp nesten 20 millioner treff. Hvis du ønsker å markedsføre deg som advokat er konkurransen enorm på nøkkelordet ”advokat”. Skulle du derimot lykkes og rangere høyt på dette nøkkelordet kan fluktraten likevel bli høy. (Fluktraten måler hvem som besøker ditt nettsted, men som så straks forsvinner.)

Hvis jeg søker på ”advokat” i Google er det ikke sikkert at jeg har behov for advokathjelp. Kanskje jeg lurer på hva en advokat egentlig jobber med – eller som i dette tilfellet: jeg vil se hvor mange treff søkeordet får.

Longtail-keywords er lange nøkkelord med mindre konkurranse. Det kan lønne seg å konkurrere på lengre nøkkelord både fordi fluktraten på ditt nettsted blir mindre og fordi det er lettere å rangere høyt på mindre populære søkeord. ”Advokathjelp i Oslo” er et lengre nøkkelord som er lettere å markedsføre seg på som advokat og som blir rimeligere å by på i konkurranse med andre advokater.

Tips for å lage gode ”longtail-keywords”:

  • Prøv å tenk som din målgruppe: Hva ville jeg ha søkt på hvis jeg skulle finne ditt nettsted?
  • Bruk enkle ord: Nettbrukere søker på mye enklere ord enn det man skulle tro. Kall en skje for en skje
  • Bruk geografiske ord: Nettbrukere benytter ofte geografiske ord for å finne frem til butikker, tjenester, organisasjoner eller lignende. Holder du til i Oslo kan det derfor være lurt å få dette med i beskrivelsen.

Eksempel på gode ”longtail-keywords”:

  • Advokathjelp i Oslo
  • Møbelbutikk i Alta
  • Kjøp monteringssett til kjøleskap i Moss
  • Pianokurs i Stavanger
  • Lær å spille piano på nett

7. Tilpass innholdet på nettstedet ditt

Fokuser på relevant og nyttig innhold. Her kan du krydre teksten med nøkkelordene du ønsker at kundene skal finne deg på (kvalitet kommer selvsagt fremfor kvantitet).

7.1 Bruk riktige overskrifter

Overskrifter må gi leseren (og søkemotoren) informasjon om hva teksten handler om. Bruk kun én H1-overskrift som forteller hva temaet for siden er. Bruk deretter H2 og H3-mellomtitler etter hvor viktig innholdet er. H1 til H3 forteller Google at det er hovedoverskrift og avsnittsoverskrift og blir indeksert. Overskriftene bør inneholde dine nøkkelord.

7.2 Bruk relevante nøkkelord i menyer på nettstedet

Selger du hundefôr bør ”hundefôr” være et menypunkt.

7.3 Tilpass bildene for søkemotorene

  • Gi alltid bildene nytt navn: Bruk relevante nøkkelord eller tittelen for artikkelen som bildenavn. Det gjør ingenting om bildenavnet blir litt langt.
  • En begynnerfeil er å la bildet stå med tittel f.eks “shutterstockimage.jpg” mens det i stedet burde stått f.eks advokathjelp.jpg
  • Husk å fylle inn “ALT”-feltet under billedbeskrivelsen. Nøkkelordene her fanges opp av Google.
  • God bildebeskrivelse og alternativ bildetekst: Bruk litt tid på å skrive en god beskrivelse med nøkkelordene du ønsker å synes på. Ikke vær redd for å skrive langt.

8. Tilpass ditt nettsted for søkemotorene

Skal du bli god på søkemotoroptimalisering du ha et godt nettsted. Både fordi den tekniske kvaliteten på nettstedet ditt må være tilpasset for at søkemotorene skal få indeksert innholdet – men også fordi nettstedet ditt må få besøkende til å bli værende på siden din.

Tusenvis av besøkende som flykter fra ditt nettsted hjelper like lite som et praktfullt nettsted som søkemotorene ikke klarer å indeksere.

8.1 Gjør en innsats utenfor ditt nettsted

Å skaffe eksterne lenker fra andre nettsteder med høy autoritet vil øke rangeringen din i Google. Det kan være utfordrende å få til dette, men har du et godt nettsted med godt innhold er dette enklere å få til. Du kan også få eksterne lenker ved å gjesteblogge, linke til relevante blogger og oppfordre de til å gjøre det samme eller ved å delta aktivt på sosiale medier.

Hvis du enda ikke er tilstede på sosiale medier (eller bare er halvhjertet tilstede) kan det være lurt å komme i gang nå. Ved å bruke sosiale medier til markedsføring kan du både øke trafikken til ditt nettsted og rangere høyere i søk. Det ser for eksempel ut om det er en sammenheng mellom de som bruker Google+ og hvor høyt de rangeres i Google. Det finnes en rekke verktøy som administrerer og autoposter dine blogginnlegg i flere kanaler. To eksempler på verktøy er Hootsuite og SproutSocial

Verktøy for å administrere flere brukere og publisere i mange kanaler

Med Hootsuite kan du administrere flere brukere og publisere i mange kanaler

 

Har du koblet nettstedet ditt til WordPress.com med deres plugin Jetpack kan du også sette opp automatisk posting av blogginnlegg til flere sosiale kanaler.

9. Når Google ikke indekserer ditt nettsted

Du begynner å bli fornøyd med nettstedet ditt og har forsøkt å gjøre noen grep for å søkemotoroptimalisere nettstedet. Men så viser et Google-søk at nettstedet ditt ikke engang vises i Google!

Det første steget for å søkemotoroptimalisere ditt nettsted er å få søkemotorene til å indeksere ditt nettsted.

En enkel måte å undersøke dette på er å kopiere deler av en tekst du har på ditt nettsted og lime det inn i Google. Da bør ditt nettsted dukke opp. Dukker det ikke opp har ikke Google indeksert ditt nettsted enda. Det kan være mange grunner til at Google ikke indekserer ditt nettsted, men her er en liste over tre vanlige årsaker.

9.1 Google har ikke funnet ditt nettsted enda

Dette er et svært vanlig problem for nye nettsider. Hvis du nylig har laget et nettsted bør du gi Google et par dager før du gjør noen tiltak. Dette gjelder også for deg som har laget en ny side på ditt nettsted (som ikke vises i Google enda) eller for deg som har oppdatert en eksisterende side.

Registrér ditt nettsted på Google, Bing, og Yahoo!

  1. Gå inn på Googles Webmaster Tools og logg inn med din Google-konto. Hvis du ikke allerede har en Google-konto kan du lage en nå.
  2. Legg til ditt nettsted under ”Legg til egenskap” og følg instruksjonene.
  3. Når du har registrert ditt nettsted skal det ha dukket opp en meny. Klikk på ”Gjennomsøk”, deretter ”Hent som Google”. Her kan du sende ditt nettsted til indeksen.

Vær oppmerksom på at det kan ta et par dager før du ser ditt nettsted i søkemotorene.

9.2 Når noe på ditt nettsted holder søkemotorene ute

Av og til kan deler av koden på ditt nettsted eller innstillingene i /robots.txt-filen holde søkemotorene ute.

I WordPress er dette relativt enkelt å fikse.

  1. Logg inn på som administrator.
  2. Klikk på ”Innstillinger”, deretter ”Lesing” og sørg for at du ikke har huket av under ”Synlighet for søkemotorer”.

Om dette ikke løste problemet eller om du ikke bruker WordPress må du enten gå gjennom disse innstillingene selv eller få din leverandør til å gjøre dette for deg.

9.3. Ditt nettsted mangler nettkart (sitemap)

Alle nettsider bør ha sitemap.xml. Kort fortalt er dette et kart over ditt nettsted som hjelper søkemotorene å indeksere siden din.

Bruker du WordPress finnes det mange utvidelser som hjelper deg å lage nettkart. Søker du på ”sitemap plugin” i Google eller bare ”sitemap” i WordPress databasen finner du mange utvidelser som gjør jobben enklere.

Her kan du lese hvordan du lager et nettkart uten utvidelser.

Hvis Google fremdeles ikke indekserer ditt nettsted foreslår jeg at du får noen til å gå gjennom innstillingene for deg. Du kan også kontakte Google kundeservice – de kan hjelpe deg å identifisere problemet.

Hva vi i Tenk Digitalt AS gjør

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli ditt beste på nett. Vi kan håndtere hele ditt nærvær på nett: nettsiden din, profiler i sosiale medier, markedsføring på nett og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesignservice der vi ikke bare designer nettsiden med moderne, mobilvennlige design, inkludert dine kunders behov – vi vil også håndtere ditt nettsted og holde det oppdatert og sikkert på fast basis.

Vi kan også ta oss av din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, profiler i sosiale medier og SoMe (sosiale medier) markedsføring og alle andre nettbaserte markedsføringskampanjer, inkludert e-post og annonsebannere. Vi leverer også alle dine grafiske design, foto, video og tekstinnhold eller andre tjenester du vil trenge for å maksimere din fortjeneste på nett.

Vennligst legg igjen din kontaktinformasjon om du har lyst til å prate med oss!

Vil du snakke med oss?

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Dette innlegget er basert på flere bloggartikler skrevet av Rose Desiree Kristensen omarbeidet og utvidet av Jan Sollid Storehaug

Deling er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd en guide til alt du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag.

Andre artikler du bør lese:

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i sosiale medier og markedsføring på nett. Bruker du sosiale medier til markedsføring?  Legg igjen svar i kommentarfeltet under og del med vennene dine ved å klikke på ikonene nedenfor. Husk at deling er å bry seg!

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

3 tiltak for å øke rangering