Hvilke sosiale medier gir bedriften din best avkastning? - Tenk Digitalt
tenk-digitalt-hvilke-sosiale-medier

Hvilke sosiale medier gir bedriften din best avkastning?

For å maksimere effekten av markedsføring i sosiale medier er du nødt til å bruke de riktige kanalene. For hvilke sosiale medier bør bedriften din egentlig bruke? Ulike kanaler egner seg for ulike formål, og vi skal se nærmere på hvordan du skaper best mulig avkastning.

Investeringsavkastning fra sosiale medier var i mange år et stort problem for markedsføringsbransjen – for hvordan beregner du egentlig avkastningen fra en enkelt tweet? Eller effekten av at bedriften din bruker Instagram heller enn Twitter?

Å avgjøre hvilke sosiale medier som gir best investeringsavkastning kan derfor være et lite mareritt. Selv om vi vet at bruk av sosiale medier er verdifullt for bedriften, har det ikke alltid vært så lett å fastslå den nøyaktige verdien.

Og uten klare tall for hva slags avkastning sosiale medier gir vil mange markedsførere bli holdt igjen av sjefene sine. Uten klare tall på hvordan kampanjen bidrar til bunnlinja kan de ikke investere penger i en kampanje, selv om de vet at den virker.

Hvis du vil lære mer om dette kan du lese artikkelen Slik måler du effekten av markedsføring i sosiale medier. Der går jeg gjennom hvorfor det er viktig finne effekten av markedsføringen og hvordan du regner ut ROI.

Ved å måle, spore, optimalisere og forstå ROI fra sosiale medier, kan du finne ut hvilke sosiale medier som gir best resultater for bedriften din.

Hva er målet med kampanjen din?

For å vite hvilke sosiale medier som gir best investeringsavkastning er du nødt til å vite hva som er målet med kampanjen din. Målene for en kampanje i sosiale medier er ikke nødvendigvis knyttet til spesifikke salgsmål (noe som også gjør det vanskelig å måle ROI), derfor er det viktig å definere tydelige mål.

Typiske mål for markedsføringskampanjer i sosiale medier er:

  • Merkevarebygging
  • Skape engasjement
  • Trekke besøkende til nettsidene dine

Dette er ikke nødvendigvis parametre som enkelt lar seg omregne til investeringsavkastning. Det betyr ikke at de ikke er viktige parametre.

Gi hver kampanje et mål

Å sette mål er en viktig del av enhver markedsføringskampanje. Uten å sette mål vil du ende opp i en ond sirkel der du hele tiden må spørre deg selv om hvor effektive kampanjene dine er, og hva de gjør for bedriften din.

Det er i utgangspunktet ikke vanskelig å sette mål for hva kampanjene dine skal oppnå, men målene må være praktiske.

Det handler ikke alltid om å selge et produkt eller en tjeneste der og da, men å bli del av folks bevissthet når de faktisk skal gjennomføre et kjøp. De færreste er ute etter å kjøpe tjenester for husvask når de scroller på sosiale medier. Men kanskje klikker de på annonsen og så ender de opp med å laste ned en gratis informasjonsbrosjyre.

Den nedlastingen kan være mye verdt for bedriften. For når personen som lastet ned en brosjyre vurderer å bestille vaskehjelp på et senere tidspunkt vil de sannsynligvis tenke på det firmaet.

Derfor er det en seier å få folk til å klikke på annonsen din, og laste ned en gratisressurs du tilbyr. Det er selvsagt ikke noe galt i å sette salgsmål. Men du klarer ikke å konvertere besøkende til å bli kunder uten å holde lenge nok på oppmerksomheten deres.

Derfor skal vi se litt nærmere på hvilken nytte ulike kampanjemål kan ha for bedriften din. For uten klare mål er det også vanskelig å velge hvilke sosiale medier du bør bruke.

Guide: Markedsføring i sosiale medier

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.

Merkevarebevissthet

Sosiale medier er svært godt egnet for å skape merkevarebevissthet. Likevel er dette et av målene for kampanjer i sosiale medier som færrest har gode nok kunnskaper rundt. Å øke merkevarebevisstheten er det første trinnet i salgstrakten.

Folk må vite at bedriften din finnes for å kunne kjøpe noe fra deg. Derfor er det viktig å vite hvordan du mest mulig effektivt kan markedsføre merkevaren din i sosiale medier. Da er det viktig å spre ordet om bedriften din, teamet ditt, bedriftskulturen, merkevaren og produktene dine.

Skal du oppnå suksess på sosiale medier må du nemlig gjøre mye mer enn å bare snakke om produktene dine.

Dersom målet for kampanjene er å øke merkevarebevisstheten er rekkevidden din svært viktig. For kampanjer som skal promotere et nytt produkt, en ny kolleksjon eller en ny butikk kan det derfor være nyttig å samarbeide med influencere med mange følgere. De vil ha mulighet til å nå ut til svært mange med budskapet ditt.

En vellykket kampanje for å øke merkevarebevisstheten vil gi mer synlighet. Dette vil føre til at folk tagger bedriften din oftere, du ser mer engasjement, får flere følgere og flere deler postene dine med nettverket sitt.

Brukergenerert innhold

Brukergenerert innhold kan hjelpe deg med å vise andre i målgruppen din at du har et bra produkt. Slikt innhold fungerer både som sosialt bevis fordi det viser at andre også har kjøpt produktet, men det viser også hva vanlige folk syns om produktet.

Brukt riktig, kan brukergenerert innhold selge produktet ditt bedre enn en reklamekampanje du har betalt for.

Brukergenerert innhold kan variere i form: Kommentarer, produktvurderinger og bilder av produktet i bruk er alle eksempler på brukergenerert innhold.

Det er viktig å lage retningslinjer for når og hvordan du skal benytte deg av brukergenerert innhold. Avhengig av hva slags innhold det er snakk om kan det også være nødvendig å hente inn løyve fra personen som har skapt innholdet. Det er uansett alltid best å spørre på forhånd, så du er helt sikker på at det er greit å bruke innholdet.

Dette er svært viktig i forbindelse med bruk av video og bilder, og her må du avtale med skaperen hvordan du kan bruke innholdet. Å vise til ulike produktanmeldelser er vanligvis helt greit, men det kan hende noen ikke ønsker å ha fullt navn på trykk, så igjen: avtal på forhånd hva som er greit.

Engasjement

En målsetting som er veldig populær er bruke sosiale medier for å skape mer engasjement. Dette målet fokuserer på å oppfordre kundene og følgerne dine til å være mer engasjert i merkevaren din på nett.

Slikt engasjement kan være å like eller kommentere et innlegg eller dele innholdet ditt med nettverket sitt, enten i nyhetsstrømmen eller i meldinger. Det er også svært nyttig om de tagger bedriften din i innlegg i ulike sosiale medier.

Dette er et godt mål for merkevarer som fokuserer på en ung målgruppe. For denne målgruppen er det nemlig viktig at merkevarer fremstår som autentiske og «menneskelige» på nett.

Når innholdet ditt får mye engasjement får du større rekkevidde.

Kundeservice

Siden yngre målgrupper får mer kjøpekraft er det viktig å gi førsteklasses kundeservice på nett. Plattformer som Twitter og Facebook er perfekt for å komme med raske tilbakemeldinger, og å delta i offentlige diskusjoner som viser hvor mye du verdsetter kundene dine.

For å måle måloppnåelsen kan du se på hvor raskt du svarer, hvor mange du svarer og hvor mange problemer du løser for kundene dine via sosiale medier.

Hvilke sosiale medier gir best avkastning på kampanjene dine?

Til nå har vi sett på spesifikke målsettinger for kampanjer i sosiale medier. Videre i artikkelen skal vi se mer på hvilke sosiale medier som egner seg best for ulike kampanjetyper.

Jeg regner med at du som alle andre vil ha mest mulig igjen for pengene dine. La oss derfor se nærmere på hvilke plattformer som vil lønne seg for din bedrift.

Målene for kampanjen er nøkkelen

Hvilke sosiale medier som passer for deg avhenger av hvilke mål du har satt for kampanjene dine. Derfor er det viktig å velge den kanalen som mest sannsynlig vil kunne hjelpe deg med å oppnå målene dine.

Facebook

For merkevarebevissthet

Med mer enn 2 milliarder brukere er Facebook fremdeles et av de største sosiale mediene i verden. Derfor er det også svært sannsynlig at målgruppen din bruker Facebook. Facebook er et godt valg for deg dersom målet er å oppnå merkevarebevissthet.

Selv om algoritmene gjør det noe vanskeligere enn før å oppnå stor organisk rekkevidde, er det fortsatt mye som er mulig. Facebooksider har for eksempel mulighet til å poste i grupper, på lik linje med private profiler.

Velger du å betale for annonser kan du velge «merkevarebevissthet» som mål for kampanjen. Dersom du jobber for å få folk til å virkelig huske annonsen din, kan du også benytte deg av funksjonen «ad recall». Markedsføring handler om mer enn å bare nå ut til folk, du må også få dem til å huske deg.

I følge undersøkelser Buffer har gjort, kan Facebookannonser gi deg en bra ROI. I gjennomsnitt koster det nemlig 0.59 $ per 1000 som har sett annonsen din, mens det på Twitter koster 3.50 $ per 1000.

Skape et community

Facebook egner seg også godt til å bygge et community, eller en faggruppe for din bransje. Oppretter og bruker du en gruppe for å nå ut til målgruppen din vil du også belønnes av Facebooks algoritmer. Foreløpig er det nemlig slik at de prioriterer innhold fra grupper i folks nyhetsstrøm.

En gruppe gjør det mulig å nå ut til folk som allerede er interessert i innholdet ditt. Følgere som blir med i slike grupper er gjerne ekstra engasjerte, og vil bli gode ambassadører for merkevaren din.

Nå er det også mulig for bedriftssider å delta i grupper. Om du er administrator for bedriftssiden din kan du velge om du skal kommentere som bedriftssiden eller med din private profil.

LinkedIn

LinkedIn er et sosialt medium for dem som ønsker å bygge nettverk. Her finner du også mange bedriftsledere og andre som har beslutningsevne i ulike bedrifter.

Når du skal velge hvilke sosiale medier du skal bruke tid på, er LinkedIn et godt valg dersom du driver med B2B-markedsføring og vil finne nye kunder. LinkedIn er også det riktige sosiale mediet dersom du ønsker å etablere deg selv som en tankeleder i din bransje.

For å etablere autoritet

LinkedIn er et sted der fagfolk innen ulike bransjer søker etter kontakter. De bruker det også for å ha noen å diskutere med, eller høre andre fagfolks innspill til ulike temaer. Som bedrift vil du møte et relativt oppmerksomt publikum, med de er der for å lete etter muligheter.

Muligheter kan være å dele et interessant innlegg, dele en idé eller dele informasjon om sin bedrift og bedriftskultur.

Alle disse faktorene jobber sammen for å etablere merkevarens troverdighet og å etablere autoritet innen deres bransje.

Trafikk til nettsiden

En interessant statistikk fra Omnicore viser at av rundt 766 millioner brukere, er det 3 millioner som deler noe hver uke, og bare 1 million brukere som faktisk skriver artikler for å dele dem på LinkedIn.

Det er tydelig at brukerne på LinkedIn er interesserte i å lese gode artikler, for over 50 % av trafikken fra sosiale medier til B2B-nettsider og blogger kommer fra LinkedIn.

Skaffe leads

Når det kommer til å skaffe B2B-leads er LinkedIn en soleklar vinner blant sosiale medier. Det er nemlig 79 % av de som jobber med B2B-markedsføring som ser på LinkedIn som en effektiv kilde for leads.

Dette kan være en viktig faktor for deg når du skal velge hvilke sosiale medier bedriften din skal bruke tid på.

På LinkedIn har du tilgang til flere ulike markedsføringsverktøy. Med sponsede InMail kan du sende personlig tilpassede meldinger til andre brukere, uten at du må ha dem som kontakt. Slike meldinger kan brukes for å bygge tillit hos potensielle leads, sende ut invitasjoner til webinar og arrangementer og å selge inn tjenestene dine hos beslutningstagere i ulike bedrifter.

I tillegg til InMail kan du benytte deg av flere ulike annonsetyper.

Sponsede poster: På samme måte som på Facebook kan du betale for å gjøre postene dine mer synlige. Denne funksjonen bør du bare bruke på de virkelig gode postene dine.

Displayannonser: Disse annonsene dukker opp i folks LinkedInstrøm. Du kan bruke tekst, bilder og video for å fange folks oppmerksomhet.

Dynamiske annonser: Dette er en mer målrettet type annonse. Disse annonsene blir vist til folk basert på hvilke aktiviteter de har utført.

LinkedIn er nok det sosiale mediet som bærer mest preg av å være et nisje-media. Dette sosiale mediet vil ikke passe for alle, men er som nevnt godt egnet for dem som driver med B2B-markedsføring.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Instagram

Produktlanseringer

Takket være Instagrams utforming er det lett for brukerene å fordøye og engasjere seg i innhold man ser i denne kanalen. Det er visuelt innhold som krever mindre konsentrasjon for å bli lagt merke til. Selv om du kan bruke tekstene til å få enda mer oppmerksomhet, er det ikke slik at brukerne må lese teksten for å forstå innholdet.

Dette gjør det enkelt å like, dele eller kommentere poster.

Med muligheten for å bruke hashtagger og å nå ut til mange kan dette gi produktlanseringer mye oppmerksomhet.

Kundeengasjement

Instagram gir det utallige måter å nå ut til publikummet ditt på. Og alle metodene oppfordrer til engasjement og kommunikasjon. Siden appen stort sett bare brukes på mobile enheter betyr det at den tar stor del i livet til mange.

Plattformen er viktig dersom målet er å øke engasjementet. Instagram skaper nemlig 10 ganger så mye engasjement som Facebook, selv om appen ikke har like mange aktive brukere.

Takket være «explore»-siden og hashtagger er det enklere å bli oppdaget på Instagram enn i andre sosiale medier. Dette hjelper bedrifter med å komme i kontakt med målgruppen sin.

Du kan også få svært god rekkevidde, men det er en noe mer begrenset demografisk gruppe som bruker Instagram enn Facebook. Målgruppen din er kanskje den viktigste faktoren du må tenke på når du bestemmer hvilke sosiale medier du skal bruke.

Hovedsakelig er det tre måter du kan poste innlegg på Instagram:

Som et vanlig innlegg, i stories eller som reel. Disse tre alternativene gir ulike fordeler, så for maksimal spredning bør du variere bruken.

Der andre sosiale medier stort sett begrenser engasjement til likes, kommentarer og deling, finnes det flere måter brukere kan interagere med innhold på Instagram.

Stories

Med Instagram stories kan brukerne engasjere seg i innholdet ditt på disse måtene:

Swipe up

Dersom du har mer enn 10.000 følgere og benytter deg av en bedriftskonto kan du legge til en link i dine stories som brukerne kan få tilgang til ved å helt enkelt swipe opp. I tillegg til dette kan du legge til en link i bioen din. Dette er et nyttig verktøy for å skaffe mer trafikk til nettsiden din.

Spørsmål

Om du vil be følgerne dine dele eller fortelle noe spesielt til deg, kan du legge ut et spørsmål på storien din. På denne måten kan du aktivt oppfordre til engasjement og gi følgerne dine mulighet til å snakke direkte til deg. Du kan også dele svarene du får i en ny story, noe som gjør denne funksjonen enda mer effektiv.

Spørreundersøkelser

Du kan også legge til meningsmåling i stories. Her kan du stille et spørsmål og gi følgerne dine to svaralternativ. Følgerne kan se resultatet med en gang de har klikket på meningsmålingen, og du kan dele resultatene i stories når meningsmålingen er avsluttet.

Når alle disse alternativene legges sammen, gir det mange muligheter for engasjement. Derfor får man også mer engasjement ut av Instagram enn noen andre sosiale medier.

Reels

Instagram har også kommet med en ny funksjon, nemlig Instagram Reels. Denne funksjonen er ganske sikkert et direkte resultat av TikToks popularitet. Selv om det ser lovende ut for Instagram Reels, er det fremdeles litt tidlig å si om denne funksjonen blir en reell utfordrer for TikTok.

Instagram Reels gir brukerne mulighet til å filme og redigere korte videoer og legge på lyd eller musikk. Følgere kan like og kommentere, eller klikke for å se hvilket lydspor som blir brukt i videoen.

Dette fører til at enkelte lydspor blir svært populære, og det blir en trend å bruke visse lydspor. Klarer du å dra nytte av dette kan du få svært mange visninger.

Demovideoer

Reels gir deg også den fordelen at du kan demonstrere produktene dine i bruk. Dette kan gi gode resultater, spesielt hvis det kombineres med et influencer-samarbeid.

Reels gir deg derfor enda en måte å spre ordet om dine fantastiske produkter på sosiale medier.

TikTok

Det er fremdeles flest unge som bruker plattformen TikTok, men andre aldersgrupper begynner å hale innpå. Uten å vite det sikkert, vil jeg likevel påstå at vi kommer til å se en forskjell i hvilke målgrupper man kan nå på TikTok og i andre sosiale medier.

Igjen vil jeg understreke viktigheten av å vite hvem målgruppen din er når du skal velge hvilke sosiale medier bedriften skal bruke. Eventuelt må du ha en strategi for å nå ulike målgrupper i ulike kanaler.

Engasjement

Brukerne på TikTok er stort sett svært aktive når det kommer til å like, kommentere og dele poster. Om du tar i bruk denne kanalen er det likevel viktig å forstå den godt for at du skal få avkastning på aktivitetene dine.

Dette er ikke en kanal for polerte reklamekampanjer, men heller et verktøy for å vise bedriften fra en «usminket» side.

Klarer du å skape autentisk og avslappet innhold som slår an hos målgruppen vil du kunne se mye engasjement i denne kanalen.

Rekkevidde

Muligheten for å oppnå en enorm rekkevidde er stor på TikTok. Men det krever at du treffer med innholdet ditt. Klarer du å enten skape en ny trend, eller bruker en eksisterende trend på en god måte, er dette en måte å øke rekkevidden din på.

Men dette er en balansegang. Du skal ikke ukritisk henge deg på alle trender, du må vurdere hvilke trender du kan dra nytte av og som er en god match for din bedrift.

Humor, oppskrifter og dansing er tre temaer som går igjen på TikTok. Trender endrer seg dog raskt. Derfor er det viktig å holde seg oppdatert på hva som er populært for å øke sjansen for å oppnå stor rekkevidde.

Twitter

Twitter er at av de sosiale mediene som har en overvekt av mannlige brukere. Har du spørsmål rundt hvilke sosiale medier ulike demografiske grupper bruker, finner du en oversikt hos SproutSocial.

Når det kommer til hvordan du best kan bruke Twitter, har denne kanalen flere bruksområder. Det er en god kanal for bedrifter som vil sette kundeservice i fokus. Forbrukere er mer utålmodige enn noen gang, og forventer raske svar fra kundeservice. I tillegg egner den seg for å skape trafikk til nettsidene dine og å få folk til å dele innholdet ditt.

For å snakke med eksisterende kunder

Siden ting på Twitter foregår i høyt tempo er dette en bra kanal for å holde følge med henvendelser fra kunder. Fordi at dette tar kundeservices ut i det offentlige rom, er det mange som bruker Twitter i håp om å få raske og positive svar fra kundeservice.

Siden dette fører til at du får et stort publikum, er det ekstra viktig å gi god kundeservice.

Men, Twitter kan brukes til mer enn å svare på henvendelser fra kunder. Du kan også følge med på hva folk sier om merkevaren din, og på denne måten komme problemer i forkjøpet. Slik gjør du kundene dine fornøyde over tid.

For å få klikk

Twitter gir deg også muligheten til å betale for annonser. Dette kan være en effektiv måte å få klikk på. Spesielt for nedlastbare gratisprodukter eller påmelding til nyhetsbrev.

Dette betyr at annonser på Twitter kan være et godt verktøy for å trekke mer trafikk til nettsidene dine. Du kan også bygge opp e-postlisten din med flere abonnenter. E-postmarkedsføring er faktisk noe av det mest effektive du kan drive med innen digital markedsføring.

Flere delinger

Twitternettverket ditt er nøkkelen til større rekkevidde på Twitter. Årsaken er at mye av rekkevidden din på Twitter kommer fra at du engasjerer deg i og deler andres innlegg.

Ved å skape innhold som fanger publikummets oppmerksomhet kan du få et større nettverk. Du bygger også et godt rykte for deg selv ved å gjøre dette.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

En liten oppsummering

Jeg kan være enig i at ROI i sosiale medier kan variere fra kampanje til kampanje. Det viktige er å fastsatt mål for kampanjene dine. Det er nemlig det første du må gjøre for å forsikre deg om at du får mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet ditt.

Ved å forstå målene dine kan du også finne ut hvilke sosiale medier som gir best investeringsavkastning. For hvis du jobber med sosiale medier på riktig måte kan de skaffe deg nye kunder, gi deg muligheten til å kommunisere med følgerne dine og hjelpe deg med å gi god kundeservice.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!