Gjør SEO-jobben selv

 In Søkemotorer

Ditt nettsted er din butikk

Se for deg at du skal invitere noen til din fysiske butikk. Når du skal forklare besøkende veien til din butikk, må du gi dem gateadresse og husnummer. Men jeg hadde nok aldri funnet frem uten GPS. Sammen med en god veibeskrivelse, hadde jeg kanskje klart det.

En god veibeskrivelse kan svare på spørsmål som: Hvilken etasje? Hvilken farge har fasaden? Hvilken t-bane kan man ta? Hva kan du se på veien til butikken din fra t-banestasjonen? Går man til høyre, venstre, eller kanskje opp en bakke? Over en bro? Slik kan man fortsette til man får en svært detaljert veibeskrivelse.

Selv om ditt nettsted er digitalt, må du hjelpe brukeren til å finne frem. Akkurat slik du ville hjulpet de å finne frem til din butikk. Det er det søkemotoroptimalisering handler om: å hjelpe brukeren til å finne frem til ditt nettsted og dine produkter. Du vil kun tiltrekke deg de som faktisk er interessert i det du har å tilby. Søkemotoroptimalisering er ikke en magisk tryllestav!

Men det er selvfølgelig ikke nok med bare veibeskrivelsen! Du bør også ha “plakater” utenfor – noe som forteller besøkende hva de får, hvis de velger å gå inn. Hvis plakatene utenfor din butikk viser bilder av mat, ville besøkende fort snudd i døra hvis de ble møtt av klær. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men på nett er fluktraten (altså at folk snur i døra) mye høyere enn det den er i fysiske butikker. Hovedårsaken er at besøkende ikke får en god nok beskrivelse av hva de blir møtt av, eller hva som vil skje, hvis de klikker på en lenke.

Besøkende må altså enkelt kunne se hva de forskjellige produktene eller tjenestene er, hva de koster og hvordan de kjøper produktet. Hvis du ikke har en god nok beskrivelse av hva brukeren får når de klikker på lenken til ditt nettsted, er det bare ett klikk – så forsvinner de ut igjen.

Du kan enkelt gjøre søkemotoroptimaliserings-jobben selv

Ville du ha leid inn en «Veibeskrivelses-ekspert» for å lage en veibeskrivelse til din fysiske butikk?

Du tenker kanskje at det ikke er det samme som søkemotoroptimalisering – men store deler av SEO-jobben kan godt sammenlignes:

  • Hvem kjenner din bransje best: «Søkemotoroptimaliserings-eksperten» eller du? Det er du som kjenner målgruppen og produktene eller tjenestene du selger!
  • Å leie inn en ekspert gir ingen garanti for høy rangering.
  • Du må uansett søkemotoroptimalisere alt innhold som produseres i etterkant. Selv om du leier inn en ekspert til å søkemotoroptimalisere ditt nettsted i dag, vil du måtte leie inn en ekspert hver gang du skal produsere nytt innhold. Altså hver gang du skriver et nytt blogginnlegg, hver gang du lager en ny landingsside eller lanserer et nytt produkt.

Alt begynner med et godt nettsted

Hvis det skal være noen hensikt å gjøre tiltak for å søkemotoroptimalisere nettstedet ditt, må du ha et funksjonelt nettsted!

Funksjoner som ditt nettsted bør ha:

  • Responsivt og aktuelt design: Et nettsted som fungerer optimalt på alle enhenter.
  • Verktøy for å søkemotoroptimalisere ditt nettsted: I Tenk Digitalt AS bruker vi en plugin for å gjøre søkemotoroptimaliseringsjobben enklere. Verktøyet lar oss blant annet endre på meta-tags, URLer og hvordan ditt innlegg fremstilles på sosiale medier.
  • Sosiale medieknapper: Ditt nettsted bør være tilrettelagt for deling på sosiale medier.
  • Sporingspiksler: Noe av det første du bør ha på plass er sporingspiksler! Denne lille kodebiten gjør at du kan få verdifull informasjon om adferden til dine besøkende, hvilke søkeord de bruker for å finne nettstedet ditt – og du kan nå ut til disse menneskene med “Remarketing”. Selv om du kanskje ikke føler at du har et behov for det nå, kan du gå glipp av verdifull informasjon dersom du skulle få et behov i fremtiden. Sporingspiksler kan nemlig ikke vise informasjon om besøkende før du faktisk har installert pikselen.
  • Facebookpiksel: Facebookpikselen installeres på ditt nettsted og lar deg måle resultatet av kampanjer og målrette kampanjer for de som mest sannsynlig vil gjøre det du ønsker. Med Facebook-pikselen kan du også automatisk lage et publikum av de som har besøkt nettstedet ditt, som du igjen kan bruke for å finne mennesker som ligner på de som har besøkt nettstedet ditt (speilpublikum).
  • Verktøy som lar deg samle e-postadresser og sende ut kampanjer: Dette er også noe du bør få på plass fra dag én. Ved å samle e-postadresser kan du komme i kontakt med potensielle kunder, gjennomføre undersøkelser for å se om noen i det hele tatt er interessert i ditt produkt – og mye mer.
  • Landingssider: Du bør ha én landingsside for hver kampanje du lager. En landingsside er en side som er laget på nettstedet som du tilpasser nøyaktig til kampanjen.
  • Call to Action: Med handlingsoppfordrende lenker kan du oppfordre besøkende til å gjøre noe, for eksempel kjøpe noe eller fylle ut et skjema.

Vi anbefaler WordPress. Da er du sikker på at alt er tilrettelagt for søkemotoroptimalsering. Fordelen med å velge WordPress er at du slipper å bekymre deg for mulighetene. Hvis noen der ute har et lignende behov som deg – da finnes det helt sikkert et tema, eller en programvare (plugin) som tilfredstiller ditt behov.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Ønsker du å komme i kontakt med Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til info@tenkdigitalt.no med dine spørsmål om du foretrekker det.

Andre artikler du bør lese:

7 tiltak som forbedrer din rangering i Google

Vil du samle dine sosiale medieprofiler på ett sted?

Øk trafikken til ditt nettsted med en blogg

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Finn ut hvordan du blir overvåket