Hvorfor dine e-postkontakter er en skattekiste

 In Digital Markedsføring

E-postmarkedsføring er i ferd med å gjøre et bemerkelsesverdig comeback blant digitale markedsførere. Den ble lenge betraktet som kjedelig og har lenge vært en glemt ressurs. Om du ser på investeringene hos store amerikanske annonsører er e-post en kanal med stor aktivitet og høy konverteringsgrad. Den gode gamle e-posten tilfredsstiller dine krav til personlig digital kommunikasjon. Les hvorfor du kanskje har en ubenyttet gullreserve på kistebunnen!

Av daglig leder i Tenk Digitalt AS Jan Sollid Storehaug.

Hvorfor gjør e-post et så sterkt comeback? La oss starte med det viktigste for mange virksomheter; E-postmarkedsføring er en rimelig og kostnadseffektiv form for markedsføring. I tillegg er e-post en sterk kanal for konvertering. Alle digitale kanaler har sine særtrekk. E-post er ikke noe unntak. Den egner seg godt for bygging av kundelojalitet og dermed også økende omsetning pr kunde. E-postmarkedsføringen kan automatiseres både i forhold til innhold og design og synkroniseres opp mot andre markedsføringsaktiviteter.

Med e-postmarkedsføring kan du gjøre markedsføringen din mer personlig tilpasset.

Med e-postmarkedsføring kan du gjøre markedsføringen din mer personlig tilpasset.

E-post og personlig tilpasset markedsføring

E-post har fått sin renessanse i en tid hvor alle markedsførere jobber med personlig tilpasset markedsføring. Av den grunn har også mobil blitt den viktigste plattformen. Nettbrett og desktop benyttes gjerne av flere familiemedlemmer, mens markedsførerne er nokså sikre på at det er eieren som eksponeres for deres målrettede budskap på den mobile flaten. Tiden har løpt fra intetsigende masseutsendelser på e-post. Nå skreddersys nyhetsbrev, tilbud og support direkte til deg og ditt behov. Sofistikert og personifisert. Ikke for påtrengende men om du gjør det riktig: engasjerende. E-postmarkedsføring har gjerne et tydelig budskap. Hensikten er at dine lesere skal konvertere interessen enten på nettet eller i en fysisk butikk.

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

Ved å personifisere kommunikasjonen kan du også etablere personlig statistikk på kundene dine. Mange virksomheter ønsker din epost-adresse, fordi de ønsker å bruke den på tvers av ulike digitale kanaler. E-postmarkedsføring gir god statistikk og mengder av data som kan analyseres. Som digital markedsfører vet du om den blir åpnet, om den blir lest og om kundene konverterer. Med Facebook kan du målrette dine annonser dirkete mot dine e-post-kontakter. Dermed er e-post forlengst blitt en kanal som kan engasjere på tvers av flere nettverk. Mange kunder er villig til å registrerer seg på aktiviteter som gir en klar fordel tilbake. Vi kommer til å se en utvikling hvor e-post bare blir sterkere og sterkere integrert med andre markedsføringskanaler i årene som kommer.

Kan du automatisere noen av oppgavene?

Automatisering har eksistert lenge, men mange virksomheter er fortsatt ikke dyktige nok til å utnytte dette fullt ut. Automatisering er også et håndverk som skiller gode markedsførere fra de mindre gode. Grad av suksess vil avhenge av hvilken innsikt du skaffer deg om kunden og om du mestrer frekvens. De beste markedsførerne benytter avansert anbefalingsteknologi  i bunn slik at riktig budskap adresseres til riktig målgruppe.

Hvorfor du bør satse på e-postmarkedsføring

Du har kanskje lagt merke til at bedrifter ønsker å gi deg en fordel i bytte mot din e-post adresse? Det kan være rapporter, analyser eller påmeldinger til frokostseminarer og events. Gode markedsførere spør alltid etter din e-post adresse. Når e-post adressen havner hos markedsføreren, sitter han med det jeg vil kalle gullvaluta i den digitale verden. Klarer du å kommunisere godt vil du oppleve at responsen er bedre enn i mange andre digitale kanaler. E-post har etter min erfaring en langt høyere konverteringskraft enn sosiale medier. Jeg vil derfor oppfordre deg til å fokusere på e-postmarkedsføring og kontinuerlig fokusere på hvordan din liste av e-post kontakter kan vokse.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Hvordan skaffe kontakter til e-postlisten din?

Hvordan kan du utvikle din e-post kontaktliste? Først og fremst trenger du en pålitelig e-post leverandør. Velg gjerne en leverandør som er enkel å bruke, men som samtidig kan gi deg statistisk sporing. Deretter må du legge til e-registrering former på nettstedet ditt. Husk at e-post skal håndteres med innsikt og kløkt. Mange faller for fristelsen til å overdrive med for hyppige utsendelser eller tilbud som ikke er attraktive nok. Da kan resultatet bli like provoserende som bannerannonser er for mange nettavis-lesere. Det blir mas, støy, lite relevans og resulterer ikke sjelden i at brukeren blokkerer for annonser i sin nettleser. Er du en like klumsete e-post markedsfører kan resultatet vel så gjerne bli at brukerne ikke åpner e-postene dine eller at de sier opp abonnementet og blokkerer deg. Da bør varsellampene blinke rødt hos enhver markedsfører.

E-post er en effektiv og kraftig digital markedsføringskanal. Gjør du det riktig, kan du se gode resultater. I Tenk Digitalt AS hjelper vi deg med hvordan du kan bruke e-postmarkedsføring og anbefaler gjerne MailChimp. Mailchimp er et av verdens mest brukte verktøy for å samle inn e-post adresser som senere kan benyttes i automatiserte kampanjer.

 

Siden e-post er en kanal med høy aktivitet, er det smart å drive med e-postmarkedsføring.

Siden e-post er en kanal med høy aktivitet, er det smart å drive med e-postmarkedsføring.

Lag et publikum på Facebook basert på din e-postliste

Mange vet ikke at du kan laste opp dine e-postkontakter (og telefonnummer) til f.eks Facebook og bygge et publikum for målretting av ditt betalte innhold. Du trenger ikke mange hundre e-postadressene for å lage et publikum. Sjansene er nemlig store for at de som har registrert sin e-postadresse hos deg også bruker den samme e-postadressen som innlogging til sin private Facebook-konto. Da finner Facebook vedkommende og du kan velge å vise dine kampanjer for bare disse. Dette oppleves som enda mindre påtrengende markedsøfring, da det du annonserer forhåpentligvis oppleves som relevant for de som ser det på sin Facebook-feed. I Facebook Business manager kan du også bestemme hvor mange ganger din målgruppe skal se promotert innhold.

Bruk e-postlisten til din fordel

Dette er er relevant om du promoterer mot en liten gruppe i en kort tid. Eksempelvis: «Vis denne kampanjen maksimalt 6 ganger til samme person i løpet av en uke.» Med utgangspunkt i denne listen kan du videre lage et speilpublikum. Facebook vet nemlig mye om personene som gjemmer seg bak din e-postliste og kan dermed finne personer som ligner. Med et publikum på noen hundre har du plutselig et publikum på titusner som alle har sammenlignbare interesser som de du allerede kjenner.

Hva vi gjør i Tenk Digitalt AS

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli god på nett. Vi kan håndtere hele din digitale strategi, nettsiden din, profiler i sosiale medier, din digitale markedsføring, salgs- og markedsføringsautomasjon og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesigntjeneste hvor vi administrerer nettsiden din og holder den oppdatert og sikker på jevnlig basis. Vi kan også ta hånd om din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, markedsføring på sosiale medier, og alle andre markedsføringskampanjer på nett.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: info@tenkdigitalt.no eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Artikler og ressurser

Om du er interessert i å lese om ulike emner innen digital markedsføring og teknologi, har vi et arkiv med artikler, fritt tilgjengelig. Vi har også flere guider du kan laste ned, helt gratis.

Følg gjerne med på nettsiden vår om du er interessert i entreprenørskap og digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Og selvfølgelig: spør oss gjerne om e-postmarkedsføring.

OM FORFATTEREN: Jan Sollid Storehaug er seriegründer og har selv startet eller deltatt i oppstarten av en rekke IT-selskaper: UNIC, RiksNett, Digital Hverdag, Active24, Dot GLOBAL og Tenk Digitalt AS. Erfaren CEO og styreformann i start-ups og etablerte selskaper. Jan er også mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Starten på Jans gründerkarrière var i 1984 da han etablerte UNIC-Gruppen AS, Norges raskest voksende bedrift på 80-tallet.

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Hvordan trappe opp rekkevidde på Facebook