7 tips til en god digital markedsføringstrategi - Tenk Digitalt AS
to kvinner ved en tavle planlegger en digital markedsføringstrategi

7 tips til en god digital markedsføringstrategi

I jungelen som er markedsføring er det viktig å ha en digital markedsføringstrategi. Du vet at om du setter inn en annonse for de nye badedraktene i papiravisa, får både Ola, Per og Kari se annonsen, men verken Ola eller Per har interesse av å se denne annonsen. Likevel betaler du for at de skal se annonsen din.

Du vet heller ikke hvor mange kvinner som har sett annonsen eller hvor mange av de som faktisk kjøpte ny badedrakt på grunn av annonsen.

Med digital markedsføring trenger ikke Per og Ola å se annonsen din for badedrakter. Du kan betale for at Kari ser denne annonsen – og ikke minst måle effekten, og gjenta annonsen for de som virker interessert, men som ikke har kjøpt noe enda.

Digital markedsføring kan være svært kostnadseffektivt, selv for små budsjetter – så lenge det gjøres riktig. Da er det viktig å ha en digital markedsføringstrategi. En digital strategi kan hjelpe bedriften din med det du ønsker å oppnå.

Hva skal en digital markedsføringstrategi inneholde?

En god digital strategi sier noe om målene som er satt, hvilke digitale kanaler du skal bruke og hva slags aktiviteter du ønsker å gjennomføre. En digital markedsføringstrategi handler kort sagt om hva som skal gjøres. 

Forskjellen på digital markedsføring og markedsføring gjennom tradisjonelle kanaler er at du kan nå ut til de som betyr noe for deg.

I de neste avsnittene får du syv tips som du kan bruke i din digitale strategi.

1. Gjør jobben enklere med planleggingsverktøy

For å oppnå gode resultater er det viktig at du benytter deg av flere ulike kanaler. Finn ut hvilke kanaler målgruppen din bruker mest, og lær deg disse. 

Heldigvis trenger du ikke logge på hver enkelt konto du har i sosiale medier for å publisere innhold. Du kan nemlig ta i bruk et planleggingsverktøy for sosiale medier. Et slikt verktøy samler dine sosiale medier på ett sted, automatiserer publiseringer og gir deg verdifull innsikt om engasjement på de forskjellige plattformene.

Slike planleggingsverktøy er verdifulle, men det kan hende du må teste et par ulike før du finner det som passer best til ditt formål. Det er en rekke faktorer som bestemmer hvorvidt verktøyet egner seg til din bruk. Når du vet hva som fungerer best for deg, bør du legge inn noen punkter om dette i strategien din. For at en digital markedsføringstrategi skal hjelpe deg, bør den holdes oppdatert med mål og hvilke verktøy du bruker. 

For å gjøre valget enklere har vi laget en liste over de ti beste SoMe-verktøyene (etter vår mening). Noen av de overlapper hverandre, andre kan gjerne brukes sammen.

Du kan som regel velge mellom en betalt eller en gratisversjon, og mange kan testes ut gjennom en gratis prøveperiode.

 

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

 

2. Begynn å snakke når din målgruppe er klar for å lytte

Godt innhold sprer seg vel uansett, tenker du kanskje. Dessverre er det sjeldent slik. Ingen hører deg skrike i Sahara. Det handler om å begynne å snakke når målgruppen din er klar for å lytte.

Du må selvfølgelig ha noe nyttig å fortelle som engasjerer din målgruppe. Det hjelper fint lite med timing hvis du prøver å selge hundefôr til en som ikke har hund. Slik er det også på sosiale medier.

Sosiale medier bør inngå i den digitale markedsføringstrategien din siden de aller fleste bruker ett eller flere av dem. Du må finne ut hvilke kanaler din målgruppe bruker mest.

Når du bør publisere avhenger av hvilken bransje du er i, hvilke mediekanaler du benytter og hvem som er målgruppe. Her er resultatet fra våre undersøkelser:


Når bør du publisere på sosiale medier

Hvor ofte du bør publisere avhenger også av bransje, kanaler og målgruppe. Test deg frem, gjerne med dette som utgangspunkt:


Hvor ofte bør du publisere på sosiale medier

I denne artikkelen kan du lese mer om verktøy som hjelper deg å finne det optimale publiseringstidspunktet.

3. Bruk relevante bilder til dine annonser

Et bilde sier mer enn tusen ord. En klisjé, men undersøkelser viser at bildevalg ofte påvirker om brukeren velger å klikke på annonsen eller ikke. Derfor bør en god digital markedsføringstrategi også si noe om hva slags bilder du skal bruke. Bildene du bruker bør stå i stil med resten av den visuelle profilen din. 

For oss som ikke er fotografer, og heller vil bruke tiden på andre ting enn å ta bilder, finnes det heldigvis mange dyktige fotografer der ute som er villige til å la oss bruke bildene sine – helt gratis!

Her har du en liste over forskjellige nettsteder som tilbyr gratis bilder til privat og kommersiell bruk.

4. Kom i gang med markedsføring på e-post

Markedsføring på e-post bør også utgjøre en del av en digital markedsføringstrategi. Du har kanskje lagt merke til at mange bedrifter ønsker å gi deg en fordel i bytte mot e-postadressen din? Det kan være rapporter, analyser eller påmeldinger til frokostseminarer og andre events. Gode markedsførere ber alltid om e-postadressen din.

E-postadressen kan du bruke for å sende ut nyhetsbrev og tilbud. På denne måten kan du bygge en relasjon til eksisterende kunder, og tiltrekke deg potensielle kunder. 

De beste markedsførerne grupperer e-postlistene sine etter demografi og hvor kontakten er i sin kundereise. Gjør du dette vil e-postene oppleves som nyttig og relevant.

I Tenk Digitalt AS bruker vi Mailchimp for å gruppere e-postlister og sende ut e-poster. Les mer om e-postmarkedsføring her.

 

5. Hold deg oppdatert på teknologifronten

Skal du lykkes med digital markedsføring må du sørge for at du ikke blir stående igjen når andre beveger seg videre. Du bør være tilstede der din målgruppe er tilstede.

De aller fleste har fått med seg at smarttelefoner står for omtrent halvparten av trafikken på internett, og har gjort grep for å sikre at nettsiden deres er mobilvennlig.

Så, hvordan kan du bake dette punktet inn i en digital markedsføringstrategi? Dette handler jo om å holde seg oppdatert, så her gjelder det å finne gode kilder. Tenk Digitalt AS har laget en tjeneste der vi samler de siste digitale nyhetene – du kan også få de tilsendt på e-post.

I tillegg er det lurt å gjøre seg kjent med nye sosiale medier som dukker opp. På den måten vet du hvordan de fungerer dersom målgruppen din skulle begynne å ta de i bruk.

Har målgruppen din kastet seg på ”Wearables-trenden”, bør også din merkevare følge etter slik at du kan være tilstede på plattformer som målgruppen din liker å bruke. I denne artikkelen kan du lese mer om teknologitrender som du kanskje må ta hensyn til.

 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer til nye salg og til å få riktige besøkende på dine nettsider! 

Vi viser deg hvordan du bruker sosiale medier, e-post og søkemotoroptimalisering – effektiv til minst mulig bruk av tid og penger.

 

6. Alt starter med en god nettside

I en digital markedsføringstrategi er nettsiden din kjærnen. Nettsiden din kan brukes til å samle e-postadresser og få din målgruppe til å gjøre det du ønsker.

Funksjoner som nettsiden din bør ha:

  • Responsivt og aktuelt design: en nettside som fungerer optimalt på alle enhenter.
  • Søkemotoroptimalisert (SEO): Godt innhold lønner seg både for å hjelpe besøkende til å navigere på nettsiden, men hjelper også søkemotoren til å forstå hva siden handler om. Pass også på at den tekniske kvaliteten på nettsiden din er tilpasset for indeksering.
  • Sosiale medieknapper: Tilrettelegg nettsiden din for deling på sosiale medier.
  • Sporingspiksler: Lar deg fange opp demografi om besøkende og muligheten til å målrette annonser mot de som har besøkt nettsiden din eller bestemte sider.
  • Facebookpiksel: Facebookpikselen installeres på nettsiden og lar deg måle resultatet av kampanjer og målrette kampanjer for de som mest sannsynlig vil gjøre det du ønsker. 
  • Analyseverktøy: Du bør integrere et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics for å undersøke resultatet av dine kampanjer på tvers av kanaler. Du vil også få verdifull informasjon om din målgruppe og hvordan de oppfører seg på ditt nettsted.
  • Landingssider: Du bør ha én landingsside for hver kampanje du lager. En landingsside er en side som hører til nettsiden din, og som du tilpasser til kampanjen.
  • Call to Action: Med handlingsoppfordrende lenker kan du få besøkende på siden til å gjøre noe, for eksempel kjøpe noe eller fylle ut et skjema.

7. La kundene finne frem til deg

Du er godt i gang med å pusse opp kjøkkenet hjemme når du plutselig oppdager at du mangler noe for å integrere kjøleskapet. Du aner ikke hva du mangler, men du vet at du trenger det for å få kjøkkenet ferdig til jul.

Hva gjør du så? Googler det. Etter å ha søkt litt rundt finner du ut at du trenger et monteringssett til kjøleskapet. Du skriver inn ”monteringssett til kjøleskap” i Google og velger et av de øverste treffene.

Nettbrukere leter før de leser. Vi googler ting hele tiden. Først når nettbrukerne har funnet frem til informasjonen begynner de å lese. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til ditt nettsted. En god digital markedsføringstrategi har derfor også et kapittel om SEO. 

Oppnår du høy rangering i søk kan du tiltrekke besøkende som faktisk er interessert i hva du har å si.

Les mer om hvilke grep du kan ta for å søkemotoroptimalisere ditt nettsted her.

Det er viktig å ta i bruk elementene i en digital markedsføringstrategi for å skape resultater for bedriften din.

 

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!