Slik bruker du bloggen til å skaffe flere leads

 In Nettsider

Blogging blir mer og mer populært blant B2B-bedrifter, og jeg forstår godt hvorfor. Det er en god måte å skaffe relevante leads på. Siden innholdsmarkedsføring fremdeles er på topp, bør bedriften din prioritere blogging fremover.

Sammenlignet med andre markedsføringsaktiviteter, er blogging en aktivitet som har mye lengre perspektiv enn det meste annet du gjør innen digital markedsføring. Generelt sett gir også blogging bedre investeringsavkastning over tid enn mange andre aktiviteter. Mens en Facebook- eller Instagrampost kanskje har som mål å få besøkende til å gjøre noe spesifikt der og da, vil en blogg ha som mål å bygge en relasjon til besøkende og kunder. Bedriften din kan bruke bloggen til å skaffe seg et godt rykte innen bransjen og å vise potensielle kunder hva dere kan og hvilken kunnskap dere sitter på.

Siden en blogg gir store fordeler når det kommer til SEO kan bloggen være med på å skaffe mer trafikk til nettsiden din og gi bedre leads. Våre kilder viser til og med at B2B-bedrifter som blogger kan øke antallet leads med opp til 67 % sammenlignet med dem som ikke blogger. Jo mer du blogger, jo bedre er det. I denne artikkelen får du 8 tips til hvordan du lager gode og interessante innlegg for bloggen til bedriften din.

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

1. Lag fengende overskrifter

Det aller første du må ha på plass er en god overskrift. Den må fange oppmerksomheten til leserne, samtidig som du må unngå at du skriver noe som fungerer som klikkagn. Om du kan få det til å se naturlig ut bør du bruke relevante søkeord i overskriften. Gjør du dette vil både besøkende og søkemotorene forstå hva artikkelen handler om.

Det beste du kan gjøre er å prøve å tenke som en nettbruker. Spør deg selv om hva du ville søkt på hvis du skulle søke på temaet i en søkemotor. Prøv å basere overskriftene dine på dette. Og som nevnt, unngå klikkagn. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å åpne en artikkel for så å oppdage at den handler om noe helt annet enn det overskriften indikerer.

For å illustrere forskjellen på klikkagn-overskrifter og gode, beskrivende overskrifter kan vi bruke dette eksempelet: tenk deg at du skal publisere en artikkel om hvordan du kan bruke produktet ditt på nye måter. Her er to ulike overskrifter:

DU VIL IKKE TRO HVA DU KAN BRUKE X TIL

5 TIPS TIL HVORDAN DU KAN BRUKE X PÅ NYE MÅTER

Den første overskriften er sensasjonell, men overdriver. Den andre overskriften sier mer om hva leseren faktisk får ut av å lese artikkelen. I tillegg elsker folk lister og artikler som er utformet som en liste, fordi de gjerne er lettleste.

 

2. Sørg for at innlegget er lettlest

Du kan sørge for at et blogginnlegg er lettlest både ved å være bevisst på språket og strukturen i innlegget. Tenk på at ikke alle nødvendigvis er eksperter på et tema, og prøv å bruke mindre sjargong og flere ord som folk flest kan forstå. Hvis du nevner et nytt konsept, forklar hva du mener.

Når det kommer til struktur er det to ting som er spesielt viktig. Den første er lengden på setningene dine. Korte setninger er lette å lese. I tillegg gjør kortere setninger det lettere å finne igjen hvor du var i teksten, hvis du for eksempel mister tråden eller blir avbrutt.

Her ser du et eksempel på hvordan kortere avsnitt gjør det lettere å lese. Dette er den samme teksten, brutt opp på to ulike måter.

Den andre viktige tingen du bør huske er å dele opp teksten i flere, korte avsnitt. Dette skaper luft i teksten, og det er spesielt viktig på nett. Hvis du oppdager at du har skrevet et veldig langt avsnitt kan det derfor være lurt å prøve å dele det opp i flere avsnitt.

 

3. Hva slags innlegg skal du publisere?

Det aller beste vil være at du poster variert innhold. Men, vi vet også at enkelte typer innlegg er mye mer populære enn andre. En slik type innlegg er listeposter. Lister er enkle å lese, samtidig som de gir mye informasjon til leseren. Du kan lett skumlese en liste, for så å stoppe opp og lese mer nøye på de punktene du syns er interessante.

Prøv også å tenke på hva du ville ønsket å lese om bedriften din, hvis du selv var en potensiell kunde. Produktomtaler, intervjuer med ansatte, nyheter eller helt andre ting? Variasjon er viktig for at både nye og gamle lesere skal finne noe som interesserer dem.

Fremover vil det også være lurt å tenke på lengden på innleggene dine, siden lengre poster ser ut til å gjøre det bedre med tanke på SEO. Google favoriserer for eksempel innhold på 1000-1500 ord. En annen populær trend er videoinnhold på bloggen.

Og et bonustips: gjør gjerne innleggene dine om til mer omfattende guider som det går an å laste ned. Har du dette tilgjengelig vil flere besøkende velge å legge igjen kontaktinformasjonen i bytte mot få laste ned guiden. Bruker du dette tipset har du en enkel metode for å skaffe deg leads.

 

4. Løs et problem for leserne dine

Hvis du lurer på hva du skal skrive om eller hvordan du skal skrive om et tema, prøv å tenke på dine besøkende og kundene dine. Hva er det de trenger? Er det noe de lurer på? Finn ut hva de trenger, og skriv om det. Da løser du et problem for kunden din. Dette kan være alt fra at du skriver et innlegg der du svarer på vanlige spørsmål du får om bedriften din, til hvordan man best utnytter produktet eller tjenesten du selger.

Still deg selv dette spørsmålet: hva er det besøkende på bloggen min lurer på?

Pass på at du alltid skriver for dine besøkende og kundene dine. Du kan også godt skrive om dem. Hvis du selger tjenester kan du for eksempel spørre om du får intervjue en kunde og bruke dem som case. Det at du alltid har besøkende og kunder i bakhodet når du skriver, vil hjelpe deg med å holde på interessen deres.

 

5. Legg inn CTA-er (Call to action)

En av de største utfordringene digitale markedsførere har, er å konvertere trafikk til å bli leads. Et likerklikk på Facebook eller en visning på bloggen gir ikke automatisk klingende mynt i kassa.

Derfor må du huske å bruke CTA-er i alle innleggene dine. En CTA er en handlingsoppfordring. Den skal få besøkende til å ville lese flere artikler, kjøpe et produkt eller en tjeneste, eller legge igjen kontaktinformasjonen sin. En CTA må reflektere både innholdet den leder til, men også innholdet de som ser den nettopp har lest. CTA-knapper skal hjelpe deg med å trekke besøkende videre i kjøpstrakten, slik at besøkende blir til leads.

En CTA kan være alt fra helt enkle oppfordringer som «Kjøp nå!» til litt lengre «Syns du dette var spennende? Kontakt oss i dag for å lære mer».

 

6. Bruk bilder

Husk også å bruke bilder. Bilder trekker til seg oppmerksomhet, og gjør at du skaper et blikkfang. Ikke bare deler bilder opp teksten, men de kan også være med på å illustrere artikkelen på en god måte. Husk bare at bildene du bruker må være relevante for det du skriver om. Skriver du en reiseblogg for et reisebyrå, må du for eksempel bruke bilder fra destinasjonen du skriver om. Hvis du ikke har mulighet til å ta alle bildene selv, kan du finne mange gratis bilder hos ulike bildebanker.

Eksempel på bilder du kan finne i bildebanker, disse fra pexels

Du kan også lage grafikk ut i fra statistikk som du vil vise frem på en mer spennende måte enn tall i en tabell. Om du har en grafisk designer i bedriften kan du spørre dem om hjelp til dette. Hvis du ikke har det, går det også an å lage helt enkle framstillinger i flere vanlige programmer som Word og PowerPoint.

Prøv også å tenke på hva slags stil du har på de bildene du bruker. Om du sørger for at bildene du bruker i ulike innlegg for eksempel har de samme fargetonene vil dette skape en helhet og en gjenkjennelsesfaktor hos dine besøkende.

Ekstra tips: bruk gode bilder på framsiden av dine nedlastbare guider. Dette vil pirre interessen til potensielle leads.

 

7. Skriv for å underholde

På en blogg står du litt friere enn du gjør om du skriver for «aktuelt og nyheter»-siden på nettsiden til bedriften. Du må gjerne bruke bloggen til å fortelle om aktuelle saker og nyheter, men du kan gjerne pakke det inn på en litt mer underholdende måte. Ikke vær redd for å bruke humor, men tenk over hva målgruppen din vil syns er morsomt. Og husk at ikke alle innlegg trenger å være supermorsomme.

Du kan også presentere både produkter og tjenester på en ny måte på bloggen. Gi dem for eksempel 3 nye bruksområder for produktet du selger. Det er mye du kan gjøre. Og gjør du det riktig kan innholdet ditt bli svært populært hos leadsene dine! Jo mer innhold de laster ned, jo mer vet du om dem. Denne informasjonen kan du bruke for å spisse kommunikasjonen og konvertere dem til salgskvalifiserte leads.

 

8. Spør leserne om hva de vil lese

Helt til slutt er det viktig å huske på at det du har lyst til å publisere ikke nødvendigvis er det de besøkende har lyst til å lese om. Prøv derfor å tenke over hva leserne ønsker å se mer av. Du kan spørre dem direkte, men det er også viktig å sjekke statistikken og se hvilke innlegg som har gjort det bra. Kanskje kan du bygge videre på temaet fra noen av de mest populære postene dine?

Hvis du kan bygge videre på en populær post, vil det også være naturlig at du tenker på om dette er noe som egner seg som en nedlastbar guide. Jo flere guider du har, jo større sjanse er det for at de besøkende finner noe de ønsker å laste ned, og du konverterer besøkende til å bli leads.

Tenk også over hvilke nyheter som kommer eller om det er noe du ikke har skrevet om. Skal bedriften delta på en messe i nærmeste fremtid, eller lanserer dere snart et nytt produkt? Her kan det ligge flere gode blogginnlegg på lur!

 

Tenk Digitalt AS kan hjelpe

Ta gjerne kontakt eller legg igjen kontaktinformasjonen din hvis du ønsker å snakke med oss om hvordan du skaffer flere leads og konverteringer!

Trenger du gode CTA-er? I våre abonnement for administrert webdesign har pakkene «Avansert» og «Premium» alle verktøyene og plugins du trenger for å bygge gode CTAer – og vi bygger dem for deg! Vi sørger ikke bare for at nettstedet ditt er moderne, vakkert og mobilvennlig, men vi vedlikeholder nettstedet og holder den oppdatert og sikkert regelmessig.

Delt glede er dobbel glede!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “delt glede er dobbel glede”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i entreprenørskap og digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

hastighet på nettstedet er viktig