8 trekk vellykkede gründere har til felles

 In Entreprenørskap

Har du noen gang lurt på om suksess er knyttet til visse egenskaper? Forskning viser nemlig at de fleste vellykkede gründere har noen felles egenskaper. Etter 500 intervjuer med vellykkede gründere kan Richard St. John fortelle deg hva som skal til for å lykkes.

Av daglig leder i Tenk Digitalt AS  Jan Sollid Storehaug

Det finnes ganske mange studier som omhandler temaet: Hva gjør at noen mennesker lykkes? Dette er en pågående diskusjon og det er mange forskjellige meninger om emnet. Forfatteren Richard St. John intervjuet 500 svært vellykkede mennesker og skrev boken: The 8 Traits Successful people have in Common. I boken forklarer han at det er 8 felles kjennetegn og egenskaper som alle vellykkede mennesker deler. Han konkluderte med at disse 8 vanene var grunnlaget for suksess og storhet innenfor alle felt.

1. De er lidenskaplige i alt de gjør

Vellykkede mennesker brenner for det de driver med. Lidenskap topper listen fordi det er enklere å utvikle de andre egenskapene, i følge St. John. Han forklarer også at det finnes to typer mennesker, strebere og søkende. Strebere vet hva de vil tidlig i livet, mens de fleste er søkende og trenger å finne ut av hva de liker. Strebere har muligheten til å fokusere på målet sitt tidlig i livet.The 8 Traits Successful people have in Common

Det er et enkelt spørsmål du kan stille deg selv for å finne ut om du har funnet din lidenskap: ”Ville du gjort det gratis?” Hvis svaret er nei, har du mest sannsynlig ikke funnet lidenskapen din. Det er tross alt et gammelt ordtak som sier: Hvis målet ditt er å bli rik vil du mest sannsynlig mislykkes, men hvis du gjør noe du brenner for vil pengene vanligvis følge etter.

2. De har det gøy!

Vellykkede mennesker har det gøy, dette er for å gjøre opp for alt det harde arbeidet. Ingen bør regne med å være vellykket uten å jobbe hardt for det! Det viser seg derimot at vellykkede mennesker vet betydningen av å ha det gøy på jobben for å være vellykket.

Vellykkede mennesker har en tendens til å jobbe lange timer, men de blir fortsatt ikke utbrent. Forfatteren tror dette er fordi de er ”workafrolics”, som betyr at du brenner for jobben din og jobber hardt, men samtidig har det moro.

En fordeling på 80/20 er en god retningslinje, det betyr at 80 % av arbeidet ditt bør være hyggelig, og de gjenværende 20 % av tiden bør være seriøst arbeide og ikke nødvendigvis være så morsomt.

3. De kan fokusere

Vellykkede mennesker har et spesifikt fokus. Fokus er nøkkelen til suksess og det er derfor viktig å spesialisere seg innenfor et bestemt område av ekspertise. ”Suksess betyr å begrense og fokusere på ett område, ikke være spredt over alt”, sier Richard St. John.

 

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

 

Det er ikke nok å velge et felt og bare fokusere på det. Du må starte med en bred vurdering, for så å snevre det ned til et fokusområde som du finner interessant. De fleste mennesker har en million tanker i hodet, men det er mer enn hardt nok å lykkes innenfor et område.

4. De utfordrer grensene

Vellykkede mennesker presser seg selv ut av komfortsonene sine. Det virker å være en typisk ting for suksessfulle mennesker å presse seg mot grensene, og i tillegg prøve jevnlig å utfordre dem. Å presse deg selv starter med at du må komme deg ut av komfortsonen din.

I boken lister St. John opp ulike måter å presse seg selv på, som: Sett et mål som vil presse eller utfordre deg, sett en tidsfrist som vil legge litt press på tenkingen din, bruk selvdisiplin, få hjelp fra andre eller en konkurranse for å presse deg videre, eller finn en god mentor som kan både utfordre og trøste deg når det er det du trenger.

5. De kommer med gode ideer

Vellykkede mennesker kommer stadig opp med nye ideer. ”Ideer viser veien til suksess”, forklarer St. John. Suksess krever at du har kreative evner utenom det vanlige, ofte på nivå med kunstnere.

Forfatteren lister opp nyttige måter å komme opp med gode ideer på: Store ideer kommer fra hverdagslige problemer, å observere, lytte, stille spørsmål, forbedre en idé, knytte kontakter, gjøre feil, og for all del skriv ned ideene dine!

På Oslo Business Forums seminar “Leading to Change” kom Øystein Spetalen med et godt poeng. “En feil er bare en feil om du gjør den samme feilen to ganger.” Med andre ord, ikke vær redd for å prøve eller feile. Sørg for at du gjør det riktig andre gang!

6. Kontinuerlig forbedring

Vellykkede mennesker blir stadig bedre. Enten det er deres karriere, prosjekt, produkt eller tjeneste, betyr kontinuerlig forbedring å bli god på noe for så å bli bedre, og deretter ta sikte mot det beste.

Det er også viktig å fokusere på styrkene dine i stedet for svakhetene dine. ”Det er greit å være dårlig på mye,” skriver Richard St. John ”så lenge du er veldig god på én ting.”

7. De tilbyr tjenester som har verdi for kundene

Vellykkede mennesker tilfører verdi til andre. Du må forstå hvem som er kunden din, fordi folk flest vil kun bry seg om hvordan du kan løse problemet deres. Når du forstår hvem det er du hjelper, må du også finne ut hvilken unik verdi du kan tilby.

St. John mener at når du skifter fokuset ditt fra deg selv til folk du tilbyr tjenester, vil du oppnå økonomisk suksess. Gjør det du elsker, hjelp andre med det de elsker, og oppnå økonomisk suksess i retur.

8. De er besluttsomme

Vellykkede mennesker er besluttsomme også gjennom fiasko. Ikke forvent å bli vellykket over natten. Ved å intervjue vellykkede mennesker erfarte St. John at mange av dem måtte jobbe hardt i 10 år eller mer før de lyktes.

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

Fiasko er uunngåelig. Hvordan du reagerer på fiasko kan være forskjellen mellom suksess og virkelig fiasko, det kan være din skole eller din begravelse, i følge St. John. Det riktige valget for vellykkede mennesker er å bruke fiaskoen som et springbrett og bygge seg oppover fra det.

Rixhard St. John har en 3 minutters oppsummering av sine funn i denne YouTubevideoen. Sett av 3 minutter og se denne her ! 

Hva vi gjør i Tenk Digitalt AS

Tenk Digitalt AS er et digitalt byrå som kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli god på nett. Vi kan håndtere hele din digitale strategi, nettsiden din, profiler i sosiale medier, digital markedsføring, salgs- og markedsføringsautomasjon og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesigntjeneste hvor vi administrerer nettstedet ditt, og holder det oppdatert og sikkert på jevnlig basis. Vi kan også ta hånd om din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, markedsføring på sosiale medier, og alle andre digitale markedsføringskampanjer du trenger.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: [email protected] eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Deling er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i teknologi, innovasjon og  digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Hvordan verdivurderer du en startup Jan Sollid Storehaug