7 teknologitrender for digitale markedsføring

 In Digital Markedsføring

Mulighetene på nettet forandrer seg i en rasende fart. Så mange som 40 % av de 500 største bedriftene i USA vil være borte de neste 5 årene hevdes det fra mange hold. Det mange ikke har tatt inn over seg er at vi lever under den fjerde industrielle revolusjonen. Den skjer ikke over 50 år – den skjer mens du leser denne artikkelen.

I Tenk Digitalt AS liker vi å illustrere utfordringene med et stort tankskip med en erfaren kaptein og et kompetent mannskap som siger fremover. De både kan og gjør kursjusteringer underveis, mens kapteinen med stor irritasjon prøver å følge med på et titalls vannscootere som farer forbi i farvannet rundt skipet. Ligg unna, – roper han – Jeg har forkjørsrett!

Dette er de de nye gründerne – de digitale gründerne, enten de er en oppstart eller en markedssjef i et stort eller lite firma. De har forstått hva som skjer, og justerer kursen lynkjapt med en fart som ikke er mulig for et tankskip. De bryr seg fint lite om etablerte sannheter eller historikk. De skal opp og frem, fort og riktig.

I Tenk Digitalt AS elsker vi digitale gründere. Vi vet at hvis du skal lykkes med din forretningsidé, må du være god på nett. For å hjelpe deg på veien, vil vi gi deg syv gode råd for at du skal lykkes på nett.

1. Kom i gang med videomarkedsføring

Denne artikkelen burde ha vært (eller i det minste inneholdt) en video, av flere grunner:

  • Brukerne foretrekker video.
  • Google ønsker fornøyde brukere. Er din video relevant vil den sannsynligvis rangeres høyere i søk.
  • Kjøper du relevante annonser i YouTubevideoer kan du også nå ut på andre mediekanaler, som for eksempel Facebook.

2. Ikke skrem vekk mobilbrukerne!

Flere og flere bruker mobilen til å surfe på nett, og tallet er i kraftig vekst.

  • I Norge eier cirka 80 % av befolkningen en smarttelefon (undersøkelse gjennomført av TNS Gallup).
  • 1.85 milliarder mennesker eier en smarttelefon (tall fra 2015.) Dette tallet ekskluderer andre mobile enheter.
  • – Omtrent halvparten av alle YouTubevideoer blir sett på mobil eller andre håndholdte enheter.
  • Google har nylig annonsert at de belønner mobilvennlige nettsteder med høyere rangering.

Sørg for at ditt nettsted er tilpasset for mobile enheter!

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

3. Wearable tech – teknologi som kan bæres på kroppen

For noen få år siden var wearable tech, altså teknologi man har på kroppen, science fiction. I dag er det hovedsakelig smartklokker og aktivitetsarmbånd som står i sentrum, men vi tror vi vil få se mer teknologi som kan bæres på kroppen i 2016.


7 trender du må vite om for å lykkes med markedsføring
  • Følger din målgruppe wearables-trenden bør også du være tilstede her. Mange bedrifter har allerede tatt steget og utviklet applikasjoner som kan brukes med smartklokkene. Vi anbefaler at du undersøker statusen til konkurrentene dine. Er de der, bør du også være der! Er de ikke der: Vil du oppleves som mer attraktiv for din målgruppe dersom du gjør deg tilgjengelig her?

4. Flere søkemotorer du må ta hensyn til – Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering (SEO) er viktig for at din målgruppe skal kunne finne frem til ditt nettsted når de leter etter det du har å tilby. Det hjelper ikke mye med gode tjenester hvis målgruppen ikke kan finne frem til dem. Søkemotoroptimalisering er utfordrende i begynnelsen, og i tiden fremover trenger du kanskje også å tilpasse innholdet for søkemotorer som ”Siri” og ”Cortana”. Du som kjenner Apple og Windows stemmestyring Siri og Cortana vet at stemmegjenkjenningen blir bedre og bedre for hver versjon som oppdateres.

  • Siri og Cortana får stadig flere brukere.
  • Siri og Cortana skiller seg noe fra Google: De har egne algoritmer, men er enklere å optimalisere for enn andre søkemotorer.
  • Sosiale medier har stor innvirkning på Siri: En vellykket kampanje på sosiale medier vil derfor øke sjansen for suksess.
  • Siri og Cortana legger større vekt på om innholdet er mobiltilpasset.

 

 

LES OGSÅ: 7 tiltak som forbedrer din rangering i søkemotorene

5. Virtuell virkelighet (Virtual reality)

Våren 2016 kommer VR-brillene ”Oculus Rift”, og flere VR-briller for smarttelefoner er allerede i butikkene. Dette åpner helt nye dører for markedsførere: Se for deg at du skal lage en kampanje for en ny bil. Jeg tar på meg VR-brillene, og plutselig sitter jeg i en splitter ny bil.



Jeg hører lyden av motoren, titter ut av vinduet, åpner hanskerommet… Her er det kun fantasien som setter grenser.

I MediaPuls snakker Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen om VR-briller, og kort om hvordan man kan lage kampanjer tilpasset VR, samt estimert pris for utstyret. Finn ut mer om MediaPuls her. 

6. Flere applikasjoner

Appene jeg har på telefonen min gjør hverdagen min enklere. Jeg bruker GPSen til å finne frem, Ruter-appen til å se hvilken buss jeg kan ta, og kan velge mellom et bredt utvalg av underholdningsapplikasjoner mens jeg venter på bussen.

Googles annonsering om at de vil belønne mobilvennlige nettsteder, innebærer også at Google indekserer applikasjoner. Dette er nok et incentiv for å lage egne applikasjoner.

Lurer du på om du bør lage en applikasjon?

Dette avhenger fra bransje til bransje. Vår erfaring er at så lenge ditt nettsted er mobilvennlig, holder det lenge for de aller fleste. Vi anbefaler deg likevel til å undersøke om dine konkurrenter har utviklet egne applikasjoner.

7. Fra kundeorientert til kundebesatt

Har du sett Steven Spielbergs science fiction film ”Minority Report”? I filmen kunne du se personifiserte annonser, noe vi allerede har muligheten til å lage i dag. På Facebook kan du for eksempel avgrense publikummet slik at din annonse oppleves som mer relevant for brukerne.

Vår erfaring er dessverre at vi ikke har blitt gode nok på dette i Norge enda, men vi håper at dette skal endre seg i 2016.

 

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Andre artikler du bør lese:

7 tiltak som øker din rangering i søkemotorene

Tre vanlige årsaker til at Google ikke indekserer ditt nettsted

Når kan du kjøpe din første Apple-bil?

Se de mest populære søkeordene for 2015

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Bli god på nett med digital markedsføring