7 tips til hvordan du skriver gode blogginnlegg

 In Nettsider

En blogg kan hjelpe deg med å øke trafikken til nettsiden din. Da er det viktig å skrive gode innlegg. Vi lærer deg hvordan du gjør det.

I flere av våre innlegg oppfordrer vi til at du bør starte en blogg. Dette handler om synlighet og trafikk, men også om å vise besøkende at du vet hva du snakker om. Men, vi vet også at det ikke alltid er like lett å vite hva du skal skrive om. Jo oftere du poster, jo vanskeligere kan det bli å skrive gode blogginnlegg.

Kunne du tenke deg å lære mer om digital strategi?

Meld deg på vårt seminar og lær mer om (hvordan du lager en digital strategi og planlegger dine digitale markedsføringsaktiviteter).

Men en blogg handler ikke bare om å levere enkeltstående blogginnlegg. Det handler om å gi leserne det de vil ha, jevnlig. Derfor er det første du bør gjøre å sette deg ned og planlegge. Når du planlegger og tenker langsiktig, er det lettere å jobbe målrettet. Har du planlagt et stykke fremover, får du god tid på å skrive innleggene. Da slipper du å  sitte med skrivesperre og prøve å finne ut hva du skal skrive om.

Derfor har vi samlet syv tips til hvordan du skriver gode blogginnlegg, selv om du skulle få skrivesperre.

1. Skriv ned alle idéene dine

Enkelte ganger får vi gode idéer, selv om det ikke er skriving vi fokuserer på i øyeblikket. Disse idéene er det lurt å skrive ned, enten i et notat på mobilen eller i et dokument på pcen. Eller, om du foretrekker den analoge sorten, skriv det ned i en notatbok. Når du trenger en idé kan du sjekke dette dokumentet og se om det er noe du kan skrive om.

Skriv ned idéene dine etterhvert som de dukker opp.

Det er også lurt å være oppmerksom på ting som skjer rundt deg. De fleste bedrifter kan relatere noe av innholdet sitt til enten årstiden eller en høytid som nærmer seg. Men du kan også tenke på andre ting. Kanskje skal det være en stor konferanse snart, som det kan være relevant å skrive om? Og hvis noen fra bedriften din skal holde foredrag kan det kanskje være en idé å skrive noe om hva folk kan forvente. Gi dem en liten smakebit på foredraget, eller skriv en presentasjon av foredragsholderen. Så, når du ser at det inviteres til fagdag bør du undersøke mulighetene du har til å skrive et blogginnlegg.

2. Hva gjør konkurrentene dine?

Hvis du ikke allerede vet hvem de er, må du finne ut hvem konkurrentene dine er. Se gjerne på hva slags innhold de deler. Da skal du huske på to ting. Den ene er at det er helt greit å hente inspirasjon fra andre. Den andre er at du ikke under noen omstendigheter skal kopiere dem og gjøre nøyaktig det samme!

Å hente inspirasjon kan bety så mangt. Kanskje ser du at en konkurrent har postet noe om et tema du også er interessert i å skrive om. Eller så ser du noe du vet du kan skrive mer utdypende om. Kanskje kan du presentere temaet på en annen måte eller du har en annen mening om det? Men, som nevnt: husk hele tiden at du ikke skal kopiere.

Det kan være vanskelig å lage innhold som er 100 % originalt. Derfor er det viktigste at du gjør innholdet du skriver til ditt eget. Hvis du kan angripe temaet fra en ny vinkel eller komme med ny informasjon, gjør det ikke så mye om det har vært skrevet om temaet før.

3. Hva ønsker leserne dine seg fra deg?

Du vet sannsynligvis allerede hvem målgruppen og leserne dine er. Og da vet du gjerne hvilke problemer de har, som du kan hjelpe dem med. Skriv gjerne om disse tingene, da det er noe som vil være nyttig for leserne dine. Det kan også være lurt å se på statistikken på bloggen din for å se hvilke innlegg som har blitt lest mest. Det er også en indikasjon på hvilke temaer som er populære blant leserne.

Hva ønsker leserne dine å lese mer om?

Men det kan også være lurt å spørre dem rett ut om hva de ønsker å lese mer om. Gjør du det, vet du at du skriver om noe som de ønsker å lære om. Det er en fordel for både deg og dem. Ved å spørre slipper du å kaste bort verdifull tid på å skrive noe ingen ønsker å lese. Og, leserne dine får selvfølgelig innlegg om temaer de ønsker å lære mer om.

4. Følg relevante grupper

Det finnes mange ulike fag- og diskusjonsgrupper på både Facebook og LinkedIn. I tillegg finnes det ulike nettforum for ulike bransjer. Hvis du sliter med å finne noe å skrive om, kan du gå inn der og se hva folk diskuterer. Kanskje kan du skrive et innlegg basert på et diskusjonstema? Her vil det også ofte bli stilt spørsmål om ulike ting. Hvis du ser at det er noe du kan svare på er det smart å skrive et blogginnlegg du kan henvise til.

Husk bare at spørsmålene du velger å gjøre blogginnlegg ut av må samsvare med det leserne dine lurer på. Det hjelper ikke at du svarer godt på et avansert spørsmål om søkemotoroptimalisering av nettsider hvis dine lesere «bare» lurer på hvilke hashtagger de bør bruke på Instagrampostene sine.

5. Bruk eldre innlegg på nytt

Om du har blogget en stund har du sannsynligvis et ganske stort arkiv med innlegg du har skrevet tidligere. Disse kan du bruke om igjen på to forskjellige måter. Den ene er at du kan dele de eldre innleggene på nytt på Facebook og Twitter, og andre sosiale medier. Hvis du har et stort arkiv er det lite sannsynlig at alle følgerne dine har lest alt du har skrevet. Dette gjelder spesielt hvis du har fått mange nye lesere den siste tiden. Når du deler innlegg på nytt på denne måten er det lurt å bruke et nytt bilde og en ny tekst, slik at du ikke deler nøyaktig det samme hver gang.

Er det noen av innleggene dine som har gjort det spesielt godt?

Den andre måten å bruke eldre innlegg på nytt på er å se om du kan gjøre noe nytt med dem. I mange tilfeller vil det ha kommet ny informasjon om temaet, eller du har lært noe nytt siden du skrev det originale innlegget. Hvis du kan skrive mer og videreutvikle det eldre innlegget, er det bare å gjøre det. Da får også de som har lest det eldre innlegget mer ut av å lese det på nytt. Det er også mulig å se på eldre innlegg og hente inspirasjon til nye. Bruk gjerne Google Analytics til å se hvilke innlegg som har gjort det best tidligere, og finn nye vinklinger på disse. Plutselig har du flere nye innlegg du kan skrive.

6. Skriv innlegg basert på spørsmål du får

Hvis du får mange spørsmål i innboksen din eller du ser at mange lurer på de samme tingene, kan det være lurt å lage et innlegg der du svarer på spørsmålene. Da slipper du også å svare hver enkelt person, men kan heller skrive et innlegg som alle leserne dine kan dra nytte av. Du kan enten svare konkret på spørsmålene, eller bruke spørsmålet til å skrive mer om et konkret tema.

Det er også mulig å be leserne sende deg spørsmål de lurer på, og så bruke disse som grunnlag for å skrive et innlegg med spørsmål og svar. Dette kan du få flere innlegg ut av, litt avhengig av hva slags spørsmål du får. Hvis du får mange spørsmål det er lett å svare på, kan du samle dem i ett innlegg, mens hvis det er større spørsmål som krever lengre svar kan du skrive egne innlegg med disse.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

7. Følg med på trender

Trender hører ikke bare til i motebransjen. De fleste bransjer vil se at det finnes ulike trender. Innen teknologi er det for eksempel populært med såkalte «wearables», mens det rundt juletider vil være stort fokus i matverdenen på hvordan du får sprø svor på ribba.

Du må bare finne trendene som gjelder for din bransje. Det er bare å spørre deg selv om hva folk prater om for tiden. Om du ønsker å se hva folk søker på, kan du bruke Google trends. Siden norsk er et relativt lite språk på verdensbasis, er det ikke et like godt verktøy for oss som holder til her til lands, men det kan likevel gi deg en pekepinn på hva folk søker etter. Følger du med på trendene vil du snart se at du har noen nye idéer du kan skrive om.

 

Dette var våre syv tips til hvordan du kan skrive gode blogginnlegg selv om du skulle ha skrivesperre. Som bonus skal vi gi deg ett råd til: hvis du ofte føler at du ikke har noe å skrive om, kan det rett og slett hende at du publiserer for ofte. Derfor kan det også være lurt å se på hvor ofte du publiserer, og om det vil være mulig å publisere litt sjeldnere. Hvis du blogger to ganger i uka kan du kanskje redusere til en gang i uka? Selv om det er viktig å publisere jevnlig for å øke trafikken, er kvalitet alltid viktigere enn kvantitet.

Har bedriften din allerede en blogg, eller vurderer du å starte en? La oss høre om det i kommentarfeltet under!

Slik kan Tenk Digitalt kan hjelpe deg:

Tenk Digitalt kan hjelpe deg med alt du trenger for markedsføring på nett. Vi kan håndtere hele din tilstedeværelse på nett: nettsiden din, markedsføring på nett og alle de kompliserte, tekniske detaljene for å effektivt øke fortjenesten din på nett. Vi tar oss av de kompliserte detaljene, så du kan fokusere på kjernevirksomheten din.

Vi tilbyr en administrert tjeneste for søkemotoroptimalisering (SEO) der vi oppdaterer din SEO på fast basis ved å tagge innholdet ditt på riktig måte. Dette forsikrer at du kommer så høyt som mulig på søkemotorers SERP. I tillegg til SEO på siden, tar vi oss av SEO utenfor din egen nettside.

Om du har et stort arkiv med innhold og vil komme deg i en god situasjon kan vi gjøre din markedsføringsstrategi komplett med SEO, søkemotormarkedsføring (SEM), markedsføring i sosiale medier (SMM) og andre digitale markedsføringsaktiviteter som å ta oss av nettsiden din og markedsføring på e-post.

Delt glede er dobbel glede!

Mottoet vårt her i Tenk Digitalt er «sharing is caring» – “delt glede er dobbel glede”, og vi har et arkiv fullt av ulike blogginnlegg. Hvis du er interessert i blogging vil jeg anbefale disse innleggene:

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search