6 steg for mer trafikk til dine nettsider

 In Digital Markedsføring

Det kan virke som hardt arbeid å få mer trafikk til dine nettsider. Om målet er å rangere høyt i Google-søk er det seks svært gode metoder du kan benytte deg av for å drive trafikk til nettsiden din. 

Deretter er det hardt og tålmodig arbeid som gjelder.

Skal du øke trafikken til nettsiden din er det ikke nok med et vakkert design og effektivt innhold.  Men, er nettsidene dine funksjonelle og møter forventningene til de som besøker de, er du et godt stykke på vei.

For å drive trafikk til nettsidene dine må du forstå hvordan du behersker søkeord og hvordan du kan optimalisere sidene dine for at søkemotorene – hovedsakelig Google – skal sørge for at akkurat du kommer på toppen av listen.

For at du skal kunne jobbe effektivt over tid er det viktig at du forstår de mest grunnleggende metodene.

1.Betalte søk og annonser i sosiale medier

Dette høres kanskje litt opplagt ut, men betalte søk er det som fungerer aller best for å tiltrekke besøkende. 

Google Ads (tidligere Google Adwords) og Google Adsense, annonsering på sosiale medier og bannerannonser er noen av alternativene.

Betalte søk gir umiddelbare resultater sammenlignet med strategier som lønner seg på lang sikt.

Sørg for at du har en godt utformet landingsside som er testet, og som du vet vil gi deg en god konvertering. Noen av de betalte søkeordene kan være dyre, men de gir til gjengjeld gode resultater.

Før du investerer store beløp i en kampanje, bør du kjøre en test i mindre skala. På den måten kan du måle effekten, og gjøre justeringer der du ser det er nødvendig.

2. Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring (content marketing) handler om å lage og dele interessant, verdifullt, relevant og nyttig innhold. 

Eksempler på innholdsmarkedsføring kan være gode artikler, podcaster og infografikk. 

Ved å skape bra innhold skaper du tillit til deg som forfatter og firmaet ditt, og dine produkter eller tjenester.

Samle inn kontaktinformasjon

En del markedsføring er avhengig av at du har kontaktinformasjon til målgruppen din. Sørg derfor for at du alltid inkluderer en eller flere ”Call to Actions” (CTA) på dine sider. 

En CTA lar deg samle inn kontaktinformasjon til bruk i remarketing eller salgsoppfølging.

En god måte for å drive trafikk til bra innhold er å promotere det i sosiale medier. Bruker du sosiale medier kan du også hente ut statistikk for å se hvor mange som har sett annonsen din.

Slik sprer du innholdet ditt

For å bruke sosiale medier mest mulig effektivt er du nødt til å lage en tydelig definert målgruppe. Så må du velge de kanalene målgruppen din bruker. 

Da kan det være nyttig å finne sosiale medier statistikk, for å se hvilke kanaler publikummet ditt bruker. 

Det finnes mange sosiale medier, men du må finne de som passer deg best. 

Bruk kanalene til å dele innholdet ditt med venner, følgere og potensielle nye kunder. Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram er noen av de mest populære. 

Sosiale medier – tilbud og etterspørsel på synlighet

Prisen du betaler for å få synlighet i sosiale medier handler om tilbud og etterspørsel. 

Da Facebook ønsket mer video ble de som promoterte videoinnhold sluppet først i køen og fikk lave kostnader per klikk.

Ettersom det nå er flere og flere som promoterer video, ja da øker prisen. Nå vil Facebook at du skal kjøre video «live». Det gir deg sannsynligvis lavere kostnad for eksponering om du er blant de første som stiller i den køen.

Et annet eksempel er at Facebook som eier av Instagram er ivrige på å få deg til å promotere i den kanalen. 

Har du noe som passer for Instagram kan du sannsynligvis få mye synlighet for lavere beløp enn tradisjonell Facebook-annonsering.

Du må også følge med på nye kanaler. Når en ny kanal åpnes, bør du stå først i køen for å teste det ut. På den måten kan du ofte få synlighet for en billig penge. 

Sosiale medier og organisk spredning

En dyktig markedsfører kan få en stor organisk spredning av innhold ved å drive trafikk til sine nettsider. Og med riktig innhold som treffer – kan de også få dette spredt viralt.

For å spre innholdet ditt kan du legge det ut i ulike diskusjonsforum som er relevante for din målgruppe. Skriv kommentarer hvor du linker til relevant innhold på dine nettsider eller blogg.

For å få mest mulig spredning er det viktig at du gjør det lett for publikummet ditt å dele innholdet. Legg derfor inn knapper for deling i sosiale medier på nettsiden din. 

3. E-postmarkedsføring

E-post er fortsatt en av de mest effektive måtene for å drive trafikk til nettsidene dine, bloggen eller landingssider.

Sørg for at både blogg og landingssidene samler inn kontaktinformasjon fra dine besøkende slik at du kan bruke e-post til remarketing og å sende ut nyhetsbrev.

Kontaktinformasjon er også nyttig i andre sammenhenger.

Det mange ikke er klar over er at du kan laste opp e-postadresser og telefonnummer til f.eks Facebook og lage et publikum.

Svært mange av de e-postene du har registrert for kunder eller prospekts er nemlig de samme e-postene som benyttes til å logge på Facebook. Dette gjenkjenner Facebook, og de lager så et publikum for deg.

Det kan være masete å sende e-post for ofte. Men du kan bestemme deg for at en bestemt kampanje skal vises for ditt publikum f.eks maks 5 ganger i løpet av 2 uker.

Øk rekkevidden på Facebook

I tillegg vet Facebook (skremmende) mye om hvem vi er og kan lage et speilpublikum som tidobler rekkevidden din.

Det fine med kampanjer på Facebook er at de kan gjentas og ikke oppleves som masete som e-post kan gjøre. Er det ikke interessant for den som får kampanjen opp på sin nyhetsfeed, så blar man forbi.

De som ser kampanjen og synes det er relevant for dem, klikker for å finne ut mer. Har du da en god konverteringsbane, (landingsside,  CTA-er, innsamlig av kontaktinformasjon og så videre) kan du konvertere interessen til salg.

4. Analyseverktøy og andre verktøy 

Det finnes mange gode analyseverktøy på nett som er gratis. Google Analytics er noe du må ha for å forstå hva besøkende på nettsidene dine faktisk gjør.

Andre verktøy som kan være svært nyttige er Hotjar og SEMrush. Google Analytics forteller deg noe om sidevisninger og bounce rates. 

Hotjar forteller deg hvorfor besøkende på sidene dine oppførte seg slik de gjorde.

Med SEMrush kan du finne gode søkeord for nettsiden din (mer om det i punkt 6).

Google Tag manager er et gratis verktøy der du kan legge inn forskjellige små koder på nettsiden din, uten å måtte inn i kildekoden. Sporingspiksler er et eksempel på en slik kode. De kan benyttes til blant annet å lage en målgruppe for remarketing.

Når du har forstått atferden til dine besøkende er det enklere å ta kvalifiserte beslutninger for strategien din på SEO, innhold og sosiale medier. Eksempler på verktøy vi selv bruker er Yoast SEO plugin og MOZ.

5. Funksjonelle og raske nettsider

I tillegg til å måtte se bra ut, må nettsiden din også være funksjonell. Den må ha et moderne design som er raskt og mobiltilpasset.

Det er nemlig ikke noe poeng i å drive trafikk til en dårlig designet side. 

Opp til 80% av dagens trafikk på nettet er mobil. Derfor må nettsiden din være responsiv og optimalisert for mobile enheter som telefon og nettbrett.

En annen undervurdert faktor er hvor raskt eller tregt nettsiden din laster. Om du har store «tunge» sider med mye grafikk og i tillegg et dårlig netthotell, laster sidene dine alt for sent.

Våre nettsider laster på mellom 2 og 3 sekunder. Laster dine sider mye senere bør du redesigne sidene dine og vurdere et annet netthotell.

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

 

6. Søkemotoroptimalisering (SEO)

Enkelt forklart er målet ditt å komme høyest opp i Google-søk, enten det er betalt eller ikke. For å få til dette må du bestemme deg for hvilke nøkkelord du ønsker å bli funnet på når det søkes.

Gjør du SEO riktig vil du dukke opp øverst i organisk søk (det motsatte av betalte søkeresultater).

Det kan hende at du synes det er vanskelig å finne riktig søkeord. Her kan verktøy som SEMrush og Ubersuggest hjelpe deg.

Det finnes også en annen strategi som kan fungere. Ved å fokusere på ”long-tail søkeord”, vil du treffe et bredere spekter av det interessenter søker etter.

Et eksempel er om du som skal pusse opp kjøkkenet og oppdager at det mangler noe for å integrere kjøleskapet. Du aner ikke hva som mangler, men må ha dette for å få kjøkkenet ferdig. Hva skjer?

Du Googler det.

Etter å ha søkt litt rundt finner du ut at du trenger et monteringssett til kjøleskapet. Du skriver inn ”monteringssett til kjøleskap” i Google og velger et av de øverste treffene.

Nettbrukere leter før de leser. Først når du har funnet frem til informasjonen begynner du å lese. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til akkurat din nettside.

Oppnår du høy rangering i søk kan du tiltrekke besøkende som faktisk er interessert i hva du har å si.

Identifiser nøkkelordene for ditt nettsted

Før du går i gang med å lage innhold bør du identifisere de viktigste nøkkelordene for nettsiden din. For at du skal synes i søkemotorene er det viktig at du bruker de samme ordene som din målgruppe bruker når de søker etter informasjon om temaet.

Selger du monteringsett til kjøleskap må du bruke ordene ”monteringssett” og ”kjøleskap”. Snakker du om ”CoolKit ForAll” er det umulig for potensielle kunder å finne produktet ditt ved å søke.

Hva vil din målgruppe vite?

Hvis du har vanskeligheter med å identifisere nøkkelord bør du bruke litt tid på å bli kjent med din målgruppe. Spør deg selv om hva det er de vil vite. 

Her kan du også bruke Google Trends og Ubersuggest for å se hvilke søkeord folk bruker. 

Gjør du målgruppen din fornøyd, gjør du søkemotorene fornøyd.

Når du vet hvem du skriver for, hva de er opptatt av og hvor de er i sin kundereise blir det enklere å identifisere nøkkelordene. Lag en persona som representerer din typiske kunde. Deretter skreddersyr du innhold basert på kundens interesser, behov og utfordringer.

Du kan også bruke Webmaster tools for å sjekke hvilke søkeord Google mener at ditt nettsted handler om. Hvis du ikke bruker Google Webmaster Tools anbefaler vi at du begynner nå!

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Slik automatiserer du digital markedsforing