6 metoder for å øke din organiske rekkevidde på Facebook

 In Sosiale medier

Antallet poster på Facebook øker stadig, noe som gjør det vanskeligere å konkurrere om organisk rekkevidde. Strever du med å øke spredningen til målgruppen din? Her er seks enkle retningslinjer som vil øke den organiske rekkevidden din på Facebook uten at det koster deg noe.

I følge Facebook ville en gjennomsnittlig bruker bli eksponert for rundt 1500 poster om dagen dersom nyhetsstrømmen deres ikke ble filtrert. Etter at Facebooks filtreringsalgoritmer har gjort jobben sin, blir gjennomsnittsbrukeren vist rundt 300 poster om dagen.

Facebooks algoritmer favoriserer poster fra nære venner og familie. Uheldigvis for eiere av sider, har poster fra ulike sider lav prioritet. Men det er noen ting du kan gjøre for å øke din organiske rekkevidde.

Du kan finne ut av din organiske kontra betalte rekkevidde under innsikt for siden din. Kryss av for detaljer i fanen for poster og velg tidsperioden du vil se på. Der er det en dropdown-meny som lar deg velge organisk eller betalt rekkevidde.

Vil du lære mer om markedsføring i sosiale medier? Last ned guiden vår her!

1 Relevansepoeng

Dersom du administrerer en Facebookside for bedriften din, har du kanskje merket at din organiske rekkevidde har sunket de siste årene. Er det bortkastet tid å samle likerklikk på siden? Likerklikk er fortsatt verdifulle, men bare en liten del av følgerene dine vil motta budskapet ditt med mindre postene dine får mange relevansepoeng, noe som avhenger av nivået av engasjement du får (klikk, likerklikk, delinger og kommentarer).

Du kan undersøke relvansepoengene til poster i annonseadministrasjon om du betaler mer for den. Velg posten , så velger du “reklamer i denne kampanjen”. En høy score på 7-10 vil gjøre poster synlige for flere følgere når du ikke promoterer dem. Relevansepoengene blir beregnet ut i fra mengden engasjement minus mengden negativt engasjement, som at folk gjemmer eller rapporterer posten som unødvendig reklame.

Hvordan får du en høy poengsum? Du kan starte med å publisere poster av høy kvalitet som er interessante for målgruppen din. Ved å bruke bilder av høy kvalitet, videoer, populære emner eller til og med humor vil du øke scoren din. Hovedideen er å vite hva publikummet vil ha lyst til å lese eller se. Når du har funnet ut dette ved å teste forskjellige ting, kan du endelig begynne å øke relevansepoengene dine.

[Tweet «Lær hvordan du kan øke din organiske rekkevidde på Facebook #SOME #SMM #organiskrekkevidde @Tenk Digitalt AS https://tenkdigitalt.no/blog/6-metoder-for-a-oke-din-organiske-rekkevidde-pa-facebook/»]

2 Målrette organiske poster

Du kan rette deg mot et spesifikt publikum med Facebookpostene dine og øke relevansepoengene til postene. Ved å bruke Facebook sin målretting for organiske poster er det mulig å fokusere postene dine mot en spesifikk gruppe følgere som mer sannsynlig vil engasjere seg i postene dine
Ved å målrette Facebookpostene dine vil du også begrense spredningen av artiklene dine til følgere som sannsynligivs ikke vil engasjere seg i dem. Dette vil øke relevansepoengene dine, og fører til økt organisk rekkevidde mot målgruppen din.

Du kan basere målrettingen din på kjønn, utdanning, sted, sivilstatus, alder, språk og interesser. Mye av det samme som ved betalt promotering.

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

3 Innhold med lang levetid

Noe innhold er tidløst, mens noe vil kanskje bare være relevant i noen få timer. Om du poster varig, morsomt eller nyttig innhold vil du kanskje erfare at du får organisk rekkevidde flere måneder etter at det ble publisert. Dette er fordi at når folk liker, kommenterer og deler postene dine, vil det nå ut til nye seere, som kanskje vil engasjere seg i posten igjen.
Har du erfart at poster du så for flere måneder sider dukker opp på nytt i nyhetsstrømmen din fordi vennene dine har kommentert på dem? Om innholdet ditt er morsomt eller nyttig over tid, er det nettopp det som vil skje.

Når du planlegger Facebookpostene dine bør du alltid prøve å lage innhold som har lang levetid. Jo flere som engasjerer seg i postene dine, jo lengre levetid får de. Og lengre levetid betyr større organisk rekkevidde.

4 Del innhold som målgruppen din liker

Våre undersøkelser viser at målgruppen vår foretrekker videoer, bloggartikler og nedlastbare lenker. Vi har sluttet å poste enkeltstående tekster eller bilder uten en skikkelig historie å følge det opp med, fordi denne typen poster ikke er interessante for målgruppen vår. Det er nødvendig med ulike tilnærminger for ulike målgrupper og derfor må du gjennomføre grundige tester for å forstå målgruppen din.
Igjen, du kan få hjelp av Facebook sin innsikt og undersøke hvordan ulikt innhold har fungert for deg. Om følgerene dine engasjerer seg i bilder bør du fortsette å poste dem mens du tester ut andre formater og sporer prestasjonene til disse.

For oss er det viktig å samle e-postadresser, siden det viser seg at en av de mest effektive måtene for å konvertere følgere på er gjennom nyhetsbrevene våre. (Vennligst legg igjen e-postadressen din). Nedlastbare lenker er mer effektivt, Call to actions i blogginnleggene følger etter, og videoer er den minst effektive typen poster.

Husk også at du ikke må produsere alt innholdet selv. Om du kommer over interessant innhold på en annen Facebookside eller et annet sted på nett – del det! Deling er å bry seg og følgerene dine vil ikke bry seg om hvem som produserte innholdet så lenge det er interessant for dem. På lang sikt kan det å dele andre sitt innhold kanskje hjelpe deg med å bygge opp følgerskaren din, og det vil øke din organiske rekkevidde.

 

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

 

5 Perfeksjoner tidspunktet du poster på

Avhengig av målgruppen din må du finne ut når det perfekte tidspunktet å dele innholdet ditt på er. Våre undersøkelser viser at å poste mellom 13:00-15:00 er perfekt for vårt publikum, men det kan være helt annerledes for din målgruppe.
Ved å poste når det er lite konkurrerende innhold vil du øke sjansen for å dukke opp i nyhetsstrømmen til målgruppen din. Men, hvor effektiv denne metoden er avhenger selvfølgelig av at målgruppen din er pålogget. Du kan finne ut når publikummet ditt er pålogget ved å bruke Facebookinnsikten.

Basert på målgruppen din kan du gjette deg fram til når det perfekte tidpunktet å poste på er. En mer presis tilnærming er å teste dette ved å poste lignende innhold på ulike tidspunkt og sammenligne den organiske rekkevidden. Men pass på, kvalitetsinnhold er viktigere enn tidspunktet det blir postet på, så en god post kan få bedre rekkevidde selv om den er postet på et dårlig tidspunkt.

Når du vet det perfekte tidspunktet for å poste anbefaler vi at du planlegger poster ved å bruke power editor eller et av de mange gode verktøyene for håndtering av sosiale medier. Lær mer om dem i denne artikkelen: Top 10 social media management tools

[Tweet «Oppdag 6 måter å øke din organiske rekkevidde på Facebook #SOME #SMM #organiskrekkevidde @Tenk Digitalt AS https://tenkdigitalt.no/blog/6-metoder-for-a-oke-din-organiske-rekkevidde-pa-facebook/»]

6 Riktig frekvens

Et annet spørsmål du må finne svaret på er hva den perfekte frekvensen for å dele innhold på Facebook er. Dette avhenger igjen av målgruppen din, men vår generelle anbefaling er to ganger om dagen hvis du har nok innhold å dele.
Vi vet at mange eksperter på feltet anbefaler færre poster med høyere kvalitet. Det er vi enige i, og å dele for mye kan føre til at du mister følgere. Men om du poster bra innhold, vil nok ikke følgerene dine bry seg om at du poster et par ganger om dagen. Husk at du gjennomsnittlig bare vil nå ut til 7 % av følgerene dine organisk. Dette betyr at gjennomsnittlig hver fjortende post vil nå ut til følgerene dine sin nyhetsstrøm, med mindre du promoterer dem.

Her i Tenk Digitalt AS poster vi typisk to poster om dagen på hverdager og én i helgene. En post blir vanligvis promotert hver ukedag og vanligvis promoterer vi den i et par dager. Om du leser dette er oddsen for at vi har betalt Facebook for å nå deg minst 20:1.

 

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Dette innlegget er skrevet originalt på engelsk av daglig leder Pål Storehaug i Tenk Digitalt AS Tyrkia. Bearbeidet av Jan Sollid Storehaug og oversatt til norsk av Kathrine Garshol

Andre relevante artikler:

Legg gjerne igjen kontaktinformasjonen din nedenfor og følg bloggen vår om du er interessert i markedsføring i sosiale medier. Hva gjør du for å øke din organiske rekkevidde på Facebook? Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under og del dette med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier