6 måter du kan skape en viral suksess

 In Digital Markedsføring

Alle markedsfører drømmer om å skape en markedsføringskampanje som blir en viral suksesshistorie. Å faktisk få det til er en annen sak. Men fortvil ikke – det finnes en oppskrift du kan følge. Les videre for å lære av eksperten; hvordan skape innhold som garantert blir nettfenomener!

Eksperten på virale suksesshistorier er Jonah Berger, markedsføringsprofessor på Wharton School og forfatter av bestselgeren «Contagious – why things catch on». Jonah Berger vet mer om hva som skal til for at noe blir et nettfenomen enn noen andre, og han deler raust sin sin kunnskap i denne boken. Artikkelen forklarer hvordan du må gå frem, basert på virkelige historier.

Hva skal til for at en historie skal spre seg over hele verden?

Nettfenomener spres fordi mennesker liker å dele de – mange mennesker – millioner av mennesker. Årsakene til at folk deler forklarer vi nærmere i denne artikkelen.

Mange markedsførere tror de vet hva som skal til, men denne boken er basert på over ti år med omfattende forskning og eksperimenter. Vi kan trygt fastslå at denne boken er en av de beste kildene du kan oppdrive. Så hvorfor spres enkelte ideer over natten, mens andre bare dør ut?

1 Sosial valuta

Vi deler ting som får oss til å se bra ut. Blir folk attraktive ved å snakke om selskapet eller produktet ditt? Dersom du ønsker at budskapet ditt skal deles, må det være originalt, spennende eller ha nyhetsverdi. Eventuelt må du få folk til å føle at de har tilgang til eksklusiv informasjon som de vil dele med akkurat deg.

De fleste er opptatt av å gjøre et godt inntrykk, så du må presentere produktet eller budskapet ditt på en måte som vil imponere. Det høres enkelt ut, men kan få salgstallene til å fyke i været. Det beste av alt er at det er gratis, som i dette eksempelet:

«Will it blend» er en markedsføringskampanje bestående av en rekke inforeklamer på YouTube, som demonstrerer Blendtec-serien av blendere. Gründeren hadde laget en veldig god blender, men fikk ikke fart på salget. Han tok kontakt med en bardomsvenn som jobbet som markedssjef i et større selskap og ba om hjelp. Da han besøkte låven hvor blenderne ble produsert la han merke til store mengder sagflis på gulvet og spurte hva dette var for noe? Jeg kjører vedkubber gjennom blenderen for å teste de, svarte gründeren til hans store forbauselse. Den tar alt, fortalte han. Tilfeldigvis hadde han klinkekuler i lommen og spurte for moro skyld om blenderen ville tåle disse også? Ja, var svaret og dermed var ideen unnfanget.  Filmet og lagt på YouTube. Det startet i 2006 med en pose med 50 klinkekuler av glass. Kan du tenke deg – å putte klinkekuler i en blender?

Videoen ble en umiddelbar nettsuksess, og har blitt sett av over 6 millioner personer. Deretter ble det laget filmer av alt som kunne kjøres gjennom blenderen. Når de kjørte en iPhone 6 i blenderen, fikk de mer enn 12 millioner seere! Denne kampanjen demonstrerer et dagligdags produkt på en interessant og underholdene måte, og den var så annerledes og morsom at folk gjerne vil dele den.

 

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

 

2 Triggere

Fremst i tankene, fremst på tungen. Folk snakker om det de har i tankene, og for å få dem til å snakke om produktene dine, må du koble produktene til noe som folk tenker på ofte.

Hva får folk til å tenke på produktene dine? I følge Berger er det mer sannsynlig at folk snakker om det de har i tankene, enn noe annet. Enda viktigere er det at folk assosierer tanker med noe annet.

Om jeg sier «bil» tenker du kanskje på et merke som for eksempel «BMW». Når du våkner om morgenen, er kanskje det første du tenker på en kopp kaffe. Dette neste eksempelet viser hvordan du kan doble salgsinntektene dine ved å koble produktet ditt til en trigger som folk ofte tenker på. Jo oftere folk tenker på triggeren din, jo bedre.

Sjokoladekjeksmerket «Kit Kat» hadde en ny kampanje i 2007 som koblet Kit Kat til kaffe. Mange assosierer det å ta en pause med kaffe, og kampanjen ble en kjempesuksess fordi mange nå assosierer pauser med kaffe og kaffe med Kit Kat, og vil ha en Kit Kat sammen med kaffen.

3 Følelser

Når vi bryr oss, deler vi. Følelser får mennesker til å handle. De får oss til å le, rope og gråte, og deretter til å prate, dele og kjøpe. Mennesker liker å bli underholdt og ønsker å bli berørt. Hvordan kan du vekke følelser med produktet ditt?

Noen følelser fører oftere til handling enn andre, og noen svekker faktisk viljen til å dele. Noen følelser fungerer som igangsettere, (triggere) og er nøkkelen til å få delinger. Skaper du en situasjon hvor mennesker blir opphissede, forbløffet eller vekker følelser som får dem til å le, vil dette igjen resultere i deling av innholdet ditt. En annen fremgangsmåte er å gjøre publikummet ditt sinte, eller til og med redde. Tilfredshet og tristhet derimot, minsker sjansene for deling, og er vel heller ikke måten du ønsker å promotere merkevaren din.

Berger viser til et tilfelle der emosjonelt innhold ble et nettfenomen, med Susan Boyles opptreden på «Britain’s Got Talent». Den 47 år gamle lubne damen var kledd som en vaskedame, og fortalte at drømmen hennes var å bli profesjonell sangerinne. Publikum lo og himlet med øynene, men så begynte hun å synge. Og det var fantastisk!

Folk ble rørt. De gråt. Publikum klappet vilt, folk var lamslåtte. Denne følelsen fikk folk til å dele opptaket videre, og det ble delt og sett mer enn 100 millioner ganger over de neste 9 dagene.

4 Offentlighet

Skapt for å vise, skapt for å vokse. Mennesker liker å gjøre som andre folk gjør. Vi liker å ta del i den rette gruppen, og å kopiere det andre kjente personer gjør. Sosial påvirkning er førende for hvilke produkter vi kjøper.

Reklamerer produktet ditt for seg selv? Om det ikke er tilfelle, hvordan kan du gjøre det private offentlig? Målet må være å finne ut hvordan du kan få folk til å være stolte av å ikle seg produktet ditt, eller hvordan du kan få dem til å fortelle sine venner at de har valgt nettopp ditt produkt.

Et godt eksempel på produkter som selger seg selv, er Livestrong-armbåndet. Før lanseringen var Lance Armstrong og hans sponsor Nike usikre på hvordan det ville bli mottatt. De lanserte likevel de gule armbåndene, og solgte de for en dollar per stykk. Alle inntekter gikk til kreftorganisasjonen «Lance Armstrong Foundation». At historien senere ble en skandale etter dopingavsløringene, er likevel ikke til hinder for å bruke dette som eksempel på viral spredning.

Berger indikerer at Nike lagde 5 millioner armbånd, men sier at det var langt ifra nok. De har den samme gulfargen som ledertrøyen i Tour de France, en slående og uvanlig farge. Det gule armbåndet vil skille seg ut fra nesten alt annet du har på deg, og folk gikk med det i årevis. Produksjonen klarte ikke å holde følge med etterspørselen, mer enn 85 millioner armbånd ble solgt. Ganske utrolig bra for en bit gul gummi?

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

5 Praktisk verdi

Nyheter du kan bruke. Praktisk verdi handler om å dele nyttig innhold. Mennesker liker å hjelpe hverandre. Vi liker å gi råd og dele informasjon som vi tror vennene våre kan dra nytte av.

Vil det å snakke om produktet ditt gjøre det lettere for folk å hjelpe andre? Nesten alle produkter har noe nyttig ved seg, så å finne en praktisk verdi bør være enkelt dersom du fokuserer på hvorfor kunder kjøper nettopp produktet ditt.

Det som er vanskelig er å få produktet ditt til å skille seg ut. Hvordan kan du fremheve din verdi ved å introdusere kunnskap og erfaring på en slik måte at folk har lyst til å dele det?

Salgsfremmende tilbud som virker overraskende og overgår forventninger, har større sjanse for å bli delt. Alle liker å gjøre et kupp, og forskning viser at det at folk føler de har gjort et kupp, er viktigere enn hva ting faktisk koster. Om deres prisreferanse er høy i forhold til tilbudsprisen, er det mer sannsynlig at de handler.

100-regelen sier at et tilbud høres bedre ut i prosent om tallet er under 100, og i tall over 100. Det vil si at 20 % rabatt på et produkt som koster 50, høres bedre ut enn 10 ned i pris, mens 200 ned i pris fra 2000 høres bedre ut enn 10 % rabatt.

6 Historier

Informasjon beveger seg rundt, forkledd som historier. Historier er den opprinnelige formen for underholdning, før aviser, radio, TV og internett. Faktisk er mange av historiene vi leser, hører og ser basert på gamle historier som ble fortalt fra generasjon til generasjon før de ble skrevet ned, som «den trojanske hest» eller eventyr for barn.

Folk forteller historier av samme grunn som de slår av en prat. Det kan handle om sosial valuta, følelser eller praktisk verdi, men alle historier bærer på informasjon. Hvordan kan du pakke produktet ditt inn i en større handling, som folk ønsker å dele?

Husk at det ikke bare handler om å gjøre din historie til et fenomen, men også å gjøre den verdifull for produktet ditt. Det finnes mange eksempler på innhold som har fått stor spredning, men som ikke var knyttet opp mot et produkt. Seeren vil gjerne like og dele historien, men det vil ikke skape noe verdi for produktet eller merkevaren.

Spørsmålet er: Vil den som ser denne videoen eller leser denne artikkelen faktisk komme tilbake til meg for å enten å kjøpe mitt produkt eller etterspørre mine tjenester? Eller i det minste be om mer informasjon? Hvis ikke, er det et blindspor og kanskje morsomt, men ikke salsgfremmende.

Må leses

De fleste markedsførere drømmer om å skape noe som blir et nettfenomen. Ønsker du å lære hva som skal til for å skape en viral hit, må du lese boken «Contagious – why things catch on» av Jonah Berger. Anbefales!

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape egne nettsider. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til [email protected] med dine spørsmål om du foretrekker det.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Deling er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Lær av disse 9 teknikkene for remarketing Jan Sollid Storehaughumor i markedsføring