5 steg for å validere din forretningsidé

 In Entreprenørskap

De aller fleste er klar over at de må finne ut om det er et marked for idéen deres. Mange entreprenører får en god idé, sjekker om det er et marked for idéen, men idet de lanserer produktet eller tjenesten er det ingen som kjøper. Hvordan kan dette skje?

Jeg fikk inspirasjon til denne artikkelen da jeg lyttet til Amy Porterfields podcast med Pat Flynn som gjest. Pat Flynn er forfatter av boken «Will it Fly?». Jeg tenkte umiddelbart at dette er noe alle gründere bør vite om!

Steg 1: Flyplasstesten

Dette er en test som ofte bli gjort når man skal ansette folk. Du møter en venn du ikke har sett på fem år på en flyplass. Vennen din spør deg: “Hvordan går det med deg?”, og du svarer: “Livet er herlig – kunne ikke vært bedre!”

Nevn fire ting som vil gjøre at du svarer “Livet er herlig – kunne ikke ha vært bedre”
Skriv ned disse fire tingene og sammenlign de med din forretningsidé. Hvordan er samspillet mellom disse fire tingene og din forretningsidé?

Svært ofte stopper det opp for mange her – de innser at idéen ikke er overrensstemmende med deres personlige mål og behov. Dette er også en stor grunn til at mange ikke lykkes – eller kun delvis lykkes. En vellykket forretningsmann er ikke nødvendigvis en god far eller ektemann. De har klatret til topps, men oppdager plutselig at de har valgt feil stige.

Steg 2: Historietesten

Grunnen til at vi lærer historie på skolen er for at vi skal slippe å gjøre feil som andre allerede har gjort. Denne testen skal forsøke å forhindre deg fra å gjøre feil du allerede har gjort. Tenk tilbake på de siste stillingene du har hatt, og still deg disse spørsmålene:

  • Hva likte du med stillingen?
  • Hva mislikte du?
  • Hva motiverte deg?
  • Hva ville gjort at du eventuelt trivdes bedre?

Passer bakgrunnen din med din forretningsidé? Er dette noe du har lyst til å jobbe med? Kommer du til å trives? Hvis svaret er nei, bør du kanskje revurdere din forretningsidé. Jeg har funnet ut at jeg trives best når jeg kan hjelpe andre. Derfor skriver jeg artikler som jeg håper og tror at kan være til hjelp for andre. Du må med andre ord finne ut hva du liker, og justere din forretningsidé slik at du er sikker på at du kommer til å trives.

Steg 3: I haiburet

Denne testen går ut på å sette deg selv sammen med haien – altså investorene.

Investoren spør: Hvorfor bør jeg ikke ansette noen andre til å gjøre denne jobben? Hva gjør deg spesiell? Med andre ord: Hva er dine superkrefter? Hvorfor ville det dumt av investoren å ansette noen andre enn akkurat deg?

Steg 4: Finn ut om det er et marked for din idé

De aller fleste er klar over at de må teste om noen er villig til å betale for produktene eller tjenestene sine. Likevel stopper det opp for mange fordi de ikke føler at de har muligheten til å teste det nøye – de må gjette seg frem. Det hverken trenger eller behøver du.

Begynn med å definere din drømmekunde

En klisjé – men av god grunn! Det alle forteller er at du bør lage en persona, altså å finne opp en person som skal representere din drømmekunde. For meg blir det helt urealistisk å lage en persona, altså en ikke-eksisterende person som skal representere min drømmekunde. Det blir rett og slett ikke realistisk nok.

Jeg må snakke med målgruppen – virkelig lete og få tak i en person som representerer min drømmekunde. Først da kan jeg spørre han eller hun hvilke utfordringer vedkommende står ovenfor og hvordan et produkt eller en tjeneste kunne ha løst disse utfordringene. Først da vet jeg om produktet mitt er godt nok.
Begynn med en hypotese: Lek at du er en forsker, og at forretningsidéen din er hypotesen. Test ut om det er sant eller ikke, og lag nye hypoteser underveis. Test ut de også. Test ut hypotesene helt til du kan konkludere med at: “Ja, dette er sant. Dette produktet dekker behovet til min drømmekunde.”

Problemet er ofte å få tak i denne drømmekunden. Her er noen metoder du kanskje kan bruke:

  • Se på konkurrentene dine. Les hva kundene skriver om produktene deres.
  • Finn et forum, en Facebook-gruppe eller annet samlingssted innenfor din nisjé. Se hvordan folk diskuterer om eksisterende produkter og tjenester, eller hvilke ønsker og utfordringer de møter på.
  • Kjenner du noen som kunne ha vært interessert i ditt produkt? Snakk med dem!

Spørsmål du bør stille din drømmekunde, eller deg selv når du leser hva din drømmekunde skriver:

  • Hvilke utfordringer har de?
  • Hva hadde løst disse utfordringene?
  • Hva savner de hos konkurrentenes produkter?
  • Hva liker de med produktene/tjenestene som allerede eksisterer?

Det er ikke du som skal testes, det er idéen din. Hvis din idé ikke kan valideres, er det fantastisk at du kan konkludere med dette nå, istedenfor om fem år!

Steg 5: Når noen sier “Jeg ville betalt for det”, ta betalt!

Du har nå funnet ut at det er et marked for din idé, og at din idé ikke står i veien for dine personlige mål. Da er det på tide å legge frem tallene – er dette noe jeg faktisk kan tjene penger på? Er det noen som er villig til å betale for dette?

Når du undersøker om det er et marked for din idé, og kommer over folk som sier “Ja, jeg ville nok ha kjøpt det” – ta betalt! Fortell at du har tenkt til å gjøre nettopp dette, og at de kan få ditt produkt eller din tjeneste – med disse fordelene, men de må forhåndsbetale. Lag en kontrakt slik at det føles mer forpliktende og trygt for begge parter. Denne typen finansiering kalles Lean, les mer om dette her.

Alt starter med et godt nettsted

Begynner du å markedsføre deg selv før ditt nettsted er klart, kan du risikere å miste leads og potensielle kunder. Enkelt forklart må nettstedet ditt være egnet for å få tak i ti på taket. Selv om du vet at de er der, trenger du en stige for å få tak i de. På ditt nettsted kan denne stigen for eksempel være Call to Actions (handlingsoppfordrende lenker slik som banneren under).

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Funksjoner som ditt nettsted bør ha:

  • Responsivt og aktuelt design: Et nettsted som fungerer optimalt på alle enhenter.
  • Søkemotoroptimalisert (SEO): Godt innhold lønner seg både for å hjelpe besøkende til å navigere på ditt nettsted, men hjelper også søkemotoren til å forstå hva ditt nettsted handler om. Pass også på at den tekniske kvaliteten på ditt nettsted er tilpasset for indeksering.
  • Sosialemedieknapper: Tilrettelegg ditt nettsted for deling på sosiale medier.
  • Sporingspiksler: Lar deg fange opp demografi om besøkende og muligheten til å målrette annonser mot de som har besøkt ditt nettsted eller bestemte sider.
  • Facebookpiksel: Facebookpikselen installeres på ditt nettsted og lar deg måle resultatet av kampanjer og målrette kampanjer for de som mest sannsynlig vil gjøre det du ønsker. Med Facebook-pikselen kan du også automatisk lage et publikum av de som har besøkt nettstedet ditt, som du igjen kan bruke for å finne mennesker som ligner på de som har besøkt nettstedet ditt (speilpublikum).
  • Analyseverktøy: Du bør integrere et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics for å undersøke resultatet av dine kampanjer på tvers av mediekanaler. Du vil også få verdifull informasjon om din målgruppe og hvordan de oppfører seg på ditt nettsted.
  • Landingssider: Du bør ha én landingsside for hver kampanje du lager. En landingsside er en side som er laget på nettstedet som du tilpasser nøyaktig til kampanjen.
  • Call to Action: Med handlingsoppfordrende lenker kan du oppfordre besøkende til å gjøre noe, for eksempel kjøpe noe eller fylle ut et skjema.

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS – ring 23896811.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23896811 eller send en mail til info@tenkdigitalt.no med dine spørsmål om du foretrekker det.

Eksterne lenker:

Podcast: Amy Porterfield intervjuer Pat Flynn

«Will it fly» på Amazon

Andre artikler du burde lese:

Vil du leve gründerdrømmen slik som Anne Nygren?

10 sinnvake oppstartsidéer som ble en suksess

10 ting du må beherske for å lykkes som gründer

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Christian Chul Aamodt