3 grunner til at Facebook ikke godkjenner din annonse

 In Sosiale medier

Når du bruker Facebook til markedsføring er det ikke uvanlig at Facebook ikke godkjenner din annonse. Dette kan være fryktelig frustrerende! Og ikke minst vanskelig å finne ut hvorfor annonsen ikke blir godkjent. Facebook gir sjelden noen konkret tilbakemelding på avslaget, og viser som oftest til Facebooks retningslinjer for annonser.

 

Listen er lang og for mange er den vanskelig å sette seg inn i. I denne artikkelen skal jeg forsøke å samle noen av de vanligste årsakene til avslag, og forklare de så enkelt som mulig.

 

Når du skal kjøre en annonse skal den gjennom en behandlingsprosess som stort sett bare tar et par minutter. I noen tilfeller kan det derimot ta opptil 24 timer.

 

Ta gjerne kontakt med oss på [email protected] hvis du har spørsmål, eller fyll ut skjemaet under for å bli kontaktet.

 

Feil bruk av bilder

 

Facebook har mange restriksjoner på bildebruk, og feil bruk av bilder er kanskje den vanligste årsaken til at annonsen blir avslått.

 

Dette må du tenke på når du skal bruke bilder i annonser på Facebook:

 

  • Bruker du for mye tekst blir det dyrere, og du får dårligere spredning. Tidligere godtok ikke Facebook annonser med mer enn 20 % tekst på bildet. Dette ble nylig endret på – og vi testet ut annonsering med mer tekst i bildet. Annonsen ble dyrere, og vi fikk dårligere spredning enn normalt. Det kan være svært fristende å legge til mye tekst i bildet for å forsterke budskapet, for eksempel “50 % avslag på reise til LA!” Facebook oppgir at grunnen til restriksjonen er at: “For mye tekst kan se ut som spam og få folk til å tro at annonsen er av lav kvalitet.” Facebook har en egen funksjon som lar deg sjekke hvor mye tekst som befinner seg i et bilde. Klikk her for å sjekke ditt bilde.
  • Facebook tillater ikke bilder som fremstiller funksjonalitet som ikke eksisterer. Det er for eksempel ikke lov til bruke bilder med avspillingsknapp som antyder at du kan trykke for å se en video, eller lukkeknapper som ikke fungerer.
  • VANLIG FALLGRUVE: Selv om din annonse lenker til en video, er det ikke lov til å avbilde en avspillingsknapp!
  • Ikke bruk før-og-etter bilder. Facebook tillater ikke å benytte seg av før-og-etter bilder i annonser, eller andre bilder som antyder et resultat som ikke kan garanteres.
  • Sørg for at du har rettigheter til å bruke bildet for annonsen.
  • Ikke bruk bilder som er overdrevent seksuelle eller dristige. Selv om bildet brukes i kunstnerisk eller pedagogisk sammenheng vil annonsen din bli avslått. Bruk derfor ikke bilder som antyder nakenhet eller som viser for mye hud.

 

Negativ tilbakemelding fra brukere

 

Når du ser en Facebook-annonse kan du klikke på den lille pilen øverst til høyre for å få opp en liten meny. Her kan du skjule annonser som ikke er relevant for deg.

Hvis mange brukere velger å skjule din annonse kan din annonse bli stoppet. I noen tilfeller kan også fremtidige annonser også bli stoppet på grunn av dette, og Facebook kan fjerne din annonsekonto for å forhindre irrelevante eller støtende annonser.

 

Tips for å unngå negative tilbakemeldinger fra brukere:

Bruk innholdsmarkedsføring (content marketing) for å tiltrekke relevante brukere, for så å markedsføre dine produkter for et publikum som allerede er interessert i tema som kan knyttes til produktet. Vår erfaring er at dette er den mest effektive metoden for å øke relevansscoren på annonser!

 

Les mer om målretting av annonser på Facebook i denne artikkelen.

 

Lurer du på om du er i faresonen?

Du kan sjekke din relevansscore i annonseadministrasjonen. Hvis din relevansscore er på 1 eller 2, er du i faresonen.

 

Brudd på andres rettigheter

 

Det er ikke lov til å…

 

  • Be brukere tagge seg selv eller venner i kommentarfeltet.
  • Be brukere poste innlegget på sin egen eller en venns vegg.

 

Selv om det ikke er lov til å be brukere om å dele konkurranser, er jeg sikker på at du kan huske å sett en slik annonse!

 


finn ut hvorfor dine Facebook-annonser blir avslått
  • Vær også varsom hvis du ønsker å bruke andre merkevarers logo, selv om du har autorisasjon til å videreselge produkter fra en merkevare kan det slå alarm hos Facebook.

 

Andre mulige årsaker

  • Facebook tillater ikke annonsering av MLM-modeller: Multi-level marketing er en forretningsmodell som baserer seg på å bygge et nettverk og salg av produkter som fordeles i nettverket, og har mange fellestrekk med pyramidespill.

 


Hvorfor facebook ikke godkjenner annonser

Herbalife er et av de største MLM-selskapene i verden. På Facebook-siden sin har de omtrent 2,6 millioner likerklikk – men ikke en eneste annonse på Facebook.

 

  • Du kan ikke antyde at du samarbeider med Facebook.
  • Hvis du på en eller annen måte skal nevne Facebook i annonsen, bør du lese disse retningslinjene. Facebook har egne regler for hva du kan og ikke kan si eller gjøre når du skal nevne selskapet.
  • Facebook tillater ikke automatisk avspilling på videoannonser for helserelaterte produkter.

 

I mange tilfeller trenger man kun å bruke sunn fornuft. Men i enkelte tilfeller kan det være svært vanskelig å forholde seg til disse retningslinjene, spesielt innenfor enkelte bransjer. Kontakt oss gjerne for en gratis rådgivningstime hvis du har vanskeligheter med å få godkjent annonsene dine: [email protected] eller ring oss på 23 89 68 11 .

For enkle spørsmål angående avslag på annonser kan du gjerne bruke kommentarfeltet nederst (ikke del sensitiv informasjon – din kommentar blir publisert slik at alle kan se og kommentere).

 

Ønsker du å komme i kontakt med Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til [email protected] med dine spørsmål om du foretrekker det.

Andre artikler du bør lese:

Øk trafikken til ditt nettsted med en blogg

Vi lanserer Gründerpakken

Inbound Marketing oppsummert i fire steg

30 flotte nettsider vi kan lage for deg

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Facebook newsroom