10 steg du bør gjennomføre for suksess med sosial mediemarkedsføring

 In Sosiale medier

Markedsføring gjennom sosiale medier kan være ti ganger mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Dette forutsetter imidlertid at det gjøres riktig. Og enkelte ting  gjøres riktig fra starten, ellers kaster du bort unødvendig med tid og ikke minst penger. Les her hva du bør tenke på i din sosiale mediestrategi.

I all digital markedsføring er det én ting som gjelder: Måling av resultater. I «gamle dager» var man gjerne stolt og fornøyd med en kreativ og gjerne morsom annonse i avisen. Om annonsen i tillegg vant priser for reklamebyrået, jublet alle. Om du ikke direkte kunne måle om annonsen faktisk virket, kunne reklamebyrået gjerne dekke seg bak den ofte brukte unnskyldningen merkevarebygging. Og for all del, har bedriften et stort reklamebudsjett kunne merkevarebygging være en grei sekkepost å ha. Ikke fullt så greit for små bedrifter som vil se resultater for hver eneste krone brukt på markedsføring. Reklamebyråene har levd godt på uttrykket det er bare halvparten av annonsene som virker, vi vet bare ikke hvilken halvpart.

1. Sett deg mål

Første punkt for å lykkes er å sette seg mål og lage en plan for hvordan disse målene skal nås. Når du skal lage din markedsføringsplan bør du først og fremst ha klart for deg hva du ønsker å oppnå med markedsføringen. Målet med markedsføringsplanen bør tilpasses innholdet slik at det harmonerer med dine målsettinger. Vi anbefaler også å oppdatere eller lage retningslinjer for hvordan du vil fremstå i dine sosiale mediekanaler.

Et eksempel på målsetting kan være å redusere anskaffelseskostnad for å få fatt i en kunde (Customer Acquisition Cost – CAC). Dette kan være en grei første målsetting for deg om du bruker nettstedet ditt til å selge varer eller tjenester.  Jo mindre du bruker på å skaffe deg nye kunder, jo mer penger har du igjen i budsjettet.

LAST NED: Din 75 siders gratis guide om Effektiv markedsføring på sosiale medier

Markedsføring på sosiale medier åpner helt nye muligheter for å redusere anskaffelseskostnader. Du kan enkelt skaffe deg oversikt over statistikk for å måle dette. Med det rette verktøyet kan sikte deg direkte inn mot din målgruppe og skaffe deg en nøyaktig oversikt over hva som virker og hva som ikke fungerer så godt.

2. Finn ut hvordan du ligger an akkurat nå

En god start å kartlegge din nåværende status. Gå nøye gjennom tidligere aktivitet på de sosiale mediene du er tilstede i og hvilken virkning aktiviteten har hatt. Er du tilstede flere steder? Noen helhjertet og i noen kanaler uten særlig aktivitet? Mange småbedrifter (og store, for den saks skyld) har ikke en samlet oversikt over alle kanaler de er representert. Kanskje var det en ansatt som var ivrig på Twitter eller Instagram, men som har sluttet? Glemte å gi passordet videre og så ble kanalen glemt? Det burde kanskje være unødvendig å skrive det, men før du går i gang: Sjekk ut hvilke sosiale mediekanaler du er representert i, hvem som er målgruppen i de forskjellige kanalene og også hvordan du ligger an i forhold til konkurrenter. Du kan også ta et Google-søk for å sjekke om det finnes mediekanaler som hevder å representere din bedrift. Ikke sjeldent finner du at noen med samme navn som deg har registrert det samme navnet for et annet formål. Da gjelder det å være kreativ!

LES OGSÅ: Hvorfor du bør bruke gratistjenesten Google Analytics

3. Velg riktige kanaler

Det finnes et hav av Sosiale mediekanaler som egner seg til effektiv markedsføring: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ og YouTube, Pinterest, Instagram og Slideshare er blant de mest populære. I tillegg finnes det mengder av kanaler for ulike bransjer, som for eksempel Hotels.com, Yelp og Opentable. Google Adword og e-post er også verdt å nevne. Til tross for at de gjerne ikke regnes som Sosiale mediekanaler fungerer de utmerket for å nå ut til kunder.
Hvilke sosiale mediekanaler som egner seg best for deg avhenger av hvilke kanaler kundene dine bruker og hvilken bransje du er i. Den enkleste måten å finne ut dette på er å gjennomføre en undersøkelse på hvor dine kunder trolig vil befinne seg. Generelt lønner det seg å fokusere på én kanal av gangen.
Først når du behersker én kanal bør du gå videre til neste.
Du bør lage en strategi og en målsetting for hver enkelt sosiale mediekanal. Så kan du gå gjennom profilene du allerede har etablert, sjekke hva slags innhold som ligger der nå og bestemme deg for hvordan du vil administere profilene fremover. Så må du bestemme deg for hvem og med hvilke verktøy som skal brukes når de ulike aktivitetene skal utføres. Har du ikke kapasitet til å være tilstede i mer enn én eller noen få kanaler? Tenk deg grundig om. Du kan delta med det samme eller mye av det samme innholdet  i flere kanaler, uten at det betyr mye ekstra arebeid, men det bør være gjennomtenkt. Når dette er gjort bør du samle eierskap, brukernavn og passord til alle kontoene du har opprettet og ikke minst lage en klar prosedyre for hvem som gjør hva og hvordan nye mediekanaler skal etableres.
Fortvil ikke, det finnes verktøy som gjør dette mye enklere enn det kanskje høres ut. Les mer senere i artikkelen!

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

4. Bygg opp et SMM-team

Har du flere ansatte som skal engasjere seg i markedsføringen i sosiale medier? Da kan det være smart å opprette et eget Sosiale Medie Management-team.  I SMM-gruppen bør du involvere personer fra hele bedriften. Ansatte fra ulike avdelinger kan møte kunder på forskjellige stadier. En Twitter konto kan linke til en bloggartikkel som linker til en landingsside og så videre. Å sette opp automatisk posting i flere kanaler er relativt enkelt om du har riktig verktøy.
Med en tydelig målsetting og tilpasset nyhetsfeed vil du hjelpe dine kunder, uavhengig av hvor de er i kjøpssyklusen, til å komme i kontakt med den rette for jobben. Å skape nyttig og engasjerende innhold til de forskjellige stadiene i syklusen vil tiltrekke nye kunder, skaffe gjentatte kjøp, lojalitet og forhåpentligvis positive tilbakemeldinger fra dine kunder.

5. Forstå kundens behov

Å lykkes med markedsføring på sosiale medier krever forståelse for kundenes behov. Ikke minst er det viktig å kjenne til hvordan behovet varierer avhengig av hvor din kunde befinner seg i sin kundereise (kjøpssyklusen.) Derfor er det beste å tilpasse markedsføringsplanen, innholdet og ressursene etter en klar definisjon av kundens behov. Lag innhold som engasjerer din målgruppe selv om de kanskje ikke vet at de trenger ditt produkt! Like viktig er det å engasjere de som søker aktivt og kunder som allerede har handlet slik at de kommer tilbake.
Innholdsmarkedsføring (Content Marketing) er en markedsføringmetode som er mye omdiskutert for tiden. Kort forklart mener jeg at dette handler om å skape og distribuere interessant, verdifullt, relevant og nyttig innhold for leseren. Det skal aldri være tvil om hvem som er avsenderen. Og du som leser forstår at mitt motiv for å skrive denne artikkelen er å bli kjent med deg og dine behov og fortelle deg at vi har verdifull kunnskap som du har eller får interesse av å lese mer om. Innholdsmarkedsføring som jeg driver i dette øyeblikk, mens du leser denne artikkelen handler for meg om å få kontakt med deg for å kunne svare på spørsmål og senere gjøre en avtale om kjøp av Tenk Digitalt AS tjenester.

LAST NED: Din 50 siders gratis guide om Effektiv markedsføring på sosiale medier

Som du forstår kan innholdsmarkedsføring være med på å bygge opp din merkevare og dine kunders tillitt til dine produkter og tjenester. Hensikten – eller det endelige målet – er at leseren blir en kunde. Som du kan se i denne artikkelen har vi lagt til små bannerannonser som vil invitere deg som leser til å klikke på for å få mer informasjon. Dette kalles call to action på engelsk (Call To Action – CTA). I et forsøk på å oversette dette til norsk kan uttrykket handlingsutløsende lenke kanskje være dekkende. Kort forklart er det en oppfordring til leseren til å klikke på en lenke, eller i dette tilfellet en bannerannonse. Målet kan være direkte salg, tilbud om mere informasjon i bytte mot kontaktinformasjon eller direkte invitasjon til å ta kontakt. Sluttmålet er å komme i kontakt med deg som leser og gjøre deg om til en fornøyd kunde.
I noen tilfeller klikker du på en av CTA/Bannerannonsene og bestemmer deg for å registrere et domene mens du leser artikkelen.
Alt dette måler jeg. Du leser noe nyttig, jeg finner ut om det jeg bruker  – i dette tilfelle Facebookannonsering – står i forhold til de resultatene jeg oppnår. 

6. Tilpass nettsiden din og ta i bruk nettbasert verktøy

Markedsføring på sosiale medier krever at nettsiden din er tilpasset for å effektivt kommunisere med dine kunder og potensielle kunder. For hver kampanje du kjører trenger du en landingsside tilpasset kampanjen. På landingssiden bør den besøkende ha muligheten til å bestille dine produkter eller legge igjen kontaktinformasjon for oppfølging.
Det finnes mange nettbaserte verktøy som kan hjelpe deg med å fange opp kontaktinformasjon til besøkende, analysere resultatene av din kampanje og å administrere din markedsføringsplan for sosiale medier.

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

LES OGSÅ: Hvordan Sosiale medie-verktøy hjelper ditt nettsted

 

7. Lag en publiseringsplan

Bestem deg for hva du skal publisere, når du skal publisere og hvor det skal publiseres. Distribusjon av innholdet er avgjørende for din markedsføringsplan. Hva, når og hvor det skal publiseres avhenger av din bransje, målgruppe og mediekanaler. Test ut hva som fungerer best for deg. Det finnes likevel noen generelle retningslinjer som de fleste kan forholde seg til.
Hva skal du publisere? Det er fire forskjellige basistyper for innlegg: Link til blogginnlegg, bilder, videoer og link til annet innhold eller annonser. Innlegg som inneholder bilder har vist seg å være mer effektive, de får flere klikk, likes og delinger enn vanlige tekstinnlegg.

8. Bestem deg for riktig tidspunkt for publisering

Når bør du publisere? Dette avhenger også av hvilken bransje du er i, mediekanaler og målgruppe, men her er resultatene fra våre undersøkelser:

  •      Facebook og Twitter: Mellom klokken 13.00 og 17.00.
  •      LinkedIn og Instagram: Kl. 07.00 til 09.00 på morgenen og kl. 16.00 til 18.00.
  •      Google+: kl. 09.00 til 11.00 på ukedager.
  •      Pinterest: kl. 14.00 til 16.00 i helger.

Hvor ofte bør du publisere? Dette bør også testes ut, men vår generelle anbefaling er:

  •      Facebook: 5-10 innlegg i uken.
  •      Twitter: Minst 5 per dag.
  •      LinkedIn: 1 per ukedag.
  •      Google+ og Instagram: Opp til 5 per dag.

 

9. Bygg opp ditt nettverk 

Hvordan kan du raskt få flere følgere, lesere og øke kundekretsen? Målsettingen bør være å bygge opp et nettverk der du kan markedsføre deg med innhold som din målgruppe faktisk ønsker. Med nyttig innhold kan du spre innholdet organisk ved at leserne liker, følger og deler videre ditt innhold til andre de mener kan ha interesse. Du kan også promotere deg ved å spre innlegget til en bestemt målgruppe, eller lage annonser som promoterer ditt innlegg, produkt eller tjeneste. Det viktigste er likevel å bygge opp ditt nettverk på sosiale medier. Dette nettverket vil bidra til leads og økt kundekrets! Dette kan være følgere på Facebook og Twitter, e-post abonnenter eller dine LinkedIN-følgere som leser og deler dine artikler.

LES OGSÅ: E-post er gull valuta i den digitale verden

Legg til Call To Action (CTA) linker eller som her, bannerannonser i dine blogginnlegg, kampanjer og på landingssidene for kampanjer. CTA-linker gjør det enkelt for dine potensielle kunder å legge igjen kontaktinformasjon for å motta nyhetsbrev og oppdateringer på nye blogginnlegg.

Først nå er det tid for å bruke markedsføringsbudsjettet til å promotere ditt innhold og kjøre annonser på sosiale medier. Nøkkelen til suksess er å promotere deg for den riktige målgruppen. Bygger du et publikum av lesere du vet har spesiell interesse for enkelte av dine bloggartikler? Ja, da kan du også promotere nye artikler akkurat mot disse leserne. Les mer om det i neste avsnitt.

10. Analyser, evaluer og test ut hva som fungerer – bruk sporingspiksler fra dag én!

Vi vil råde deg til å begynne med kartleggingen allerede i dag. Det geniale med markedsføring gjennom sosiale medier er at du kan finne ut hva som gir best resultat ved hjelp av gratis hjelpemidler på nett. Alle de største sosiale mediekanalene tilbyr rapporter og statistikk, men du kan også ta i bruk andre verktøy som for eksempel Google Analytics.
På mange sosiale mediekanaler kan du ta i bruk sporingspiksler (tracking pixel). Dette er en kodesnutt som du plasserer på den nettsiden du ønsker å følge. Det kan være utfordrende å få dette til, men dette er absolutt noe du bør få plass! Med kodesnutten på plass kan du få et detaljert resultatet av din kampanje. Kodesnutten kan også brukes til å nå ut til din målgruppe.
På Facebook har det til nå vært vanlig å skille mellom det som kalles en en piksel for egendefinert publikum og konverteringssporingspiksel. Kort forklart er den første en piksel som legges til på alle sidene på ditt nettsted. Denne pikselen har opp til 180 dagers hukommelse. Du kan bruke denne til å lage ditt eget publikum som for eksempel «siste 180 dagers besøkende på mitt nettsted» og promotere en Facebook annonse utelukkende mot disse. Du kan også kombinere dette slik at det gjelder besøkende, men kun de som har besøkt  bestemte sider.
Sporingspiksel
En konverteringspiksel på den annen side er en kodesnutt som du legger til på en bestemt side og som du knytter til en bestemt kampanje. På Facebook kan du ha en kampanje som du ønsker å måle i forhold til antall salg du har hatt. Da vil denne kodesnutten måtte ligge på den siden som kommer etter at kunden har betalt. Det kan også være en kampanje hvor du vil måle mange som har lastet ned en brosjyre fra ditt nettsted eller tegnet et abonnement hos deg. Mulighetene er mange, men en konverteringspiksel har ingen hukommelse. Den fungerer bare så lenge en bestemt kampanje er i gang. Her har det vært mye forvirring så det gjelder å holde tungen rett i munnen.

Nå legger Facebook om systemet slik at det blir enklere å forholde seg til dette. Facebook pixel helperOm du allerede har tatt i bruk piksler men er usikker på om du har gjort det rett, er det et enkelt verktøy som kan anbefales: Det får du som et lite programtillegg nettleseren Chrome. Når du er inne på siden din kan du klikke på ikonet oppe i menyen og den viser deg piksler som er installert og status på pikselen.

Resultatene kan analyseres på mange måter. Start med en enkel målestokk. Mål gjennomsnittet for rekkevidde, klikk, likes, delinger og samtaler. For hvert nye innlegg eller annonse kan du dermed måle resultatet opp mot gjennomsnittet. Du vil raskt lære hvordan du kan gå frem får å oppnå bedre resultater.
Vi som jobber i Tenk Digitalt AS undersøker alt. Over tid har vi lært oss hva som fungerer, men vi gjennomfører nye undersøkelser ukentlig. Vi råder deg til å gjøre det samme. Du bestemmer selv hvem, når og hvor mye du ønsker å dele med dine eksisterende og nye kunder.

Med enkle verktøy og et ganske lite budsjett kan du raskt finne ut og få  bekrefte eller avkrefter om det du gjør lønner seg.

Når du har kommet deg gjennom alt dette kan du begynne å automatisere og utvide. Du kan ta i bruk nyttige verktøy for å automatisere og planlegge aktiviteten på sosiale medier. Automatisering sikrer at din aktivitet på sosiale medier er på topp når målgruppen din er innlogget.

Det er viktig at du og ditt SMM-team er engasjert på sosiale medier. Pass godt på at SMM-teamet svarer på kommentarer fra besøkende på alle mediekanaler og bloggen. Overvåk samtaler om din bedrift og produkter som foregår på sosiale medier. Du bør også holde deg oppdatert på emner som er relevant for din markedsføring og ta del i diskusjoner.
Når du har kommet så langt bør du være i stand til å øke inntekter, bygge relasjoner med eksisterende og potensielle kunder. På dette tidspunktet kan du ha de verktøyene og den erfaringen du trenger for kontrollert å øke din investering i sosiale medier.

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Andre artikler du burde lese:

Hvorfor du bør bruke gratistjenesten Google Analytics

Hvordan Sosiale medie-verktøy hjelper ditt nettsted

Den gründervennlige IT-revolusjonen

Den smarte jakten på kundene i digitale kanaler

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

SoMe verktøy