10 vanvittige ideer som ble milliardbedrifter - Tenk digitalt
Vanvittige ideer som har blitt milliardbedrift

10 vanvittige ideer som ble milliardbedrifter

Ofte er det en tilfeldighet som er starten på en vellykket oppstartsbedrift. Vi har lett for å tenke at det ligger en brilliant gründer og idé bak hver eneste suksessfulle start-up. Faktisk er det ikke tilfelle.

Mange av de vanvittige milliardverdiene startet med utgangspunkt i en sinnsvak idé. Jeg har samlet en liste over 10 av de rareste oppstartsbedriftene.

Jeg startet norges raskest voksende bedrift uansett bransje

Selv startet jeg i 1984 dataselskapet UNIC. Jeg var 23 år gammel, student og kunne lite om å drive en oppstartsbedrift.

En enkel forretningsidé

Jeg kunne litt programmering, men visste lite eller ingenting om datamaskiner eller det å være gründer. Likevel kastet jeg meg ut i det.

Jeg visste at de kjente merkene som ble solgt i Norge stort sett ble produsert i Asia påsatt et merkenavn og via mange fordyrende ledd havnet i Norge. Hvorfor ikke reise rett til produsenten?

Jeg dro til Taiwan og startet UNIC som ble Norges raskest voksende bedrift på 80-tallet, uansett bransje. Vi tok opp konkurransen med Norsk Data, IBM og de andre gigantene i bransjen. Etter 5 år var vi nr 2. på listen over mest-selgende PC-leverandører i Norge, bare såvidt slått av IBM. Vi omsatte for mer enn 8.7 millioner det første året og omsatte for 14 ganger dette tre år senere.

Jeg startet norges raskest voksende bedrift å¨80-tallet

Denne gjengen med BI-studenter startet UNIC, norges raskest voksende bedrift på 80-tallet. Fra venstre Tore Idsøe, Jan Sollid Storehaug, Helge Krøgenes, Paal Bucher og Morten Etholm-Kjeldsen

Eventyret om UNIC blekner likevel når du her kan lese om andre sprø oppstartsbedrifter som på kort tid ble megasuksesser.

Likevel er min egen lille historie en av de sprø idéene som ble en suksess – i Norsk målestokk.

Les mer i denne artikkelen om hvordan 5 BI-studenter startet UNIC, norges raskest voksende bedrift på 80-tallet.

Dell

Mens Michael Dell fortsatt var student, startet han Dell fra studenthybelen i 1984. Snart droppet han studiene og satset alt på sitt selskap. Dette skjedde omtrent på den tiden jeg startet UNIC, uten sammenligning forøvrig.

For mange hørtes det ut som galskap at studenten skulle ta opp kampen mot etablerte giganter som IBM, Commodore og Apple.

I dag er Dell verdens tredje største PC-produsent og godt plassert på Fortune 500-listen.

En fantastisk historie, men kanskje ikke så morsom som noen av de andre på listen?

En stein må da være verdens enkleste kjæledyr?

Har du hørt om «Pet Rock»? I 1975, markedssjef Gray Dahl lanserte «Pet Rock». Navnet betyr direkte oversatt «kjæledyrstein». Skaff deg en stein som kjæledyr, var essensen i hans budskap. Han importerte steiner fra Rosarito Beach i Mexico og solgte dem i små gavebokser – som til og med hadde pustehull (!)

Hvem i huleste ville kjøpe en stein som kjæledyr? Vel, Gray Dahl solgte mer enn 1 million steiner som kjæledyr for 4 dollar per stykk og ble en dollarmillionær.

Hva med «Bottled fresh Norwegian air from the Article Circle»? Lyst til å teste den ut i markedet?

King.com

Selskapet ble startet i 2013 av 7 personer og holdt på å gå konkurs mot slutten av samme år. Men eksplosjonen i bruk av sosiale medier og utbredelsen av smarttelefoner gjorde at sosiale spill fikk stor oppmerksomhet. Deres mesterverk «Candy Chrush» ble en stor suksess. Om du ikke har prøvd det, er det et et spill som går ut på å knuse sukkertøy. 

Ganske vanvittig idé?

Activision – Blizzard, et ledende spillselskap kjøpte king.com for 5.9 miliarder dollar!

Quora

Bruker do «Yahoo answers»? Der kan du stille spørsmål og få svar fra andre brukere. Quora gjør akkurat den samme jobben. Det er et nettsted for å stille spørsmål og få svar – nettsteder som det finnes tusenvis av.

Gründerne må ha lært noe i jobben hos Facebook.

Siden starten i 2009 bygde Alex D’angelo og Charlie Cheever på to år 500.000 registrerte brukere og passerte fort en verdi på en millard dollar.

Infinity Ward

Vince Zampella, Grant Collier and Jason West etablerte i 2002 Infinity Ward. Activision bidro med litt av oppstartskapitalen for å finansiere utviklingen av et andre verdenskrigsspill. Skytespill? Det fantes hundrevis av samme type spill i industrien. Noe annerledes har de tenkt, for lanseringen av «Call of Duty» i 2003 ble en gigasuksess. Spillet vant 90 «årets spill»-priser. Activision kjøpte hele selskapet fra gründerne.

Minecraft

Den svenske programmereren Markus Persson etablerte selskapet Mojang for å utvikle spillet Minecraft. Det ble lansert i 2011 og ble raskt en kjempesuksess. Persson startet å utvikle Minecraft i en tid hvor industrien investerte hundrevis av millioner på å utvikle et enkelt spill. Han hadde ikke slike budsjetter og utviklet Minecraft med håpløs grafikk og så godt som ingen historie i det hele tatt. Likevel ble det en formidabel suksess. Så stor at Microsoft kjøpte selskapet i 2013 for 2.5 milliarder dollar!

Paypal

Max Levchin, Peter Thiel, Luke Nosek and Ken Howery startet i 1998  Paypal, den gang kjent som Confinity.

Å betale for tjenester på nettet var komplisert og involverte alltid ens egen bank. Deres idé var å lage et system for å gjennomføre betalinger uten å gå veien via en bank.

I 2018 hadde Paypal en omsetning på 15.45 milliarder dollar!

Amazon

Jeff Bezos, viseadministrerende i en Wall Street bedrift i USA startet i 1994 Amazon.

Hans enkle idé var å lage en bokhandel på nett. Sakte men sikkert utvidet Amazon utvalget av bøker også med andre produkter.

Da Bezos startet Amazon var skepsisen stor mot nettbutikker. Han brydde seg ikke om skeptikerene men utviklet en forretningsmodell som har gjort Amazon til USAs ledende nettbutikk.

I dag er Amazon helt i toppen av verdens mest verdifulle selskaper og ekspanderer stadig inn i nye forretningsområder. 

Instagram

Kevin Systrom og Mike Krieger fant på en idé om hvordan man kunne legge på enkle filter på bilder og dele disse med venner. Dette var i en tid hvor sosiale medier fantes i hopetall og Facebook ikke lenger var alene. Twitter og Facebook dominerte markedet og begge plattformer ga brukerne mulighet til å dele bilder. Instagram var først ute med å tilby filtre. Høres det ut som noe stort poeng? Vel, to år etter starten kjøpte Facebook Instagram for 1 milliard dollar!

Så kommer vi ikke utenom Facebook

Kevin Systrom og Mike Krieger fant på en idé om hvordan man kunne legge på enkle filter på bilder og dele disse med venner.

Dette var i en tid hvor sosiale medier fantes i hopetall og Facebook ikke lenger var alene. Twitter og Facebook dominerte markedet og begge plattformer ga brukerne mulighet til å dele bilder.

Instagram var først ute med å tilby filtre. Høres det ut som noe stort poeng? Vel, to år etter starten kjøpte Facebook Instagram for 1 milliard dollar!

Vil DU lykkes som gründer?

Günderlivet er et ensomt liv. Som seriegründer vet jeg mye om hvilket blodslit det er og hvor mye jobb som ligger bak en suksess.

I Norge leser vi med beundring om de som lykkes, men glemmer gjerne at bak hver suksess er det kanskje ti som prøvde som ikke fikk det til. De som overlever, gir seg ikke og går på med krum hals på neste prosjekt. Vi skal heie på de som lykkes, men jeg vil oppfordre alle til å heie enda mer på de som prøver!

Som seriegründer gjennom 30 år har jeg lykkes med mange prosjekter og feilet på noen. Jeg har lært av suksess og jeg har lært vel så mye av mine fiaskoer. Her skal jeg gi deg mine personlige 10 kriterier for hva som skal til om du skal lykkes som gründer:

Ønsker du å vite verdien på din bedrift?

Tenk Digitalt bistår gründere og styrer som har behov for en ekstern verdivurdering av sin virksomhet. Vi benytter fem anerkjente beregningsmodeller, støttet med oppdaterte datasett for å hjelpe deg med å finne en riktig verdi på din bedrift.


1. DU MÅ HA ET LIDENSKAPELIG ENGASJEMENT

Du er villig til å ofre alt du har av tid, fordi du brenner for idéen, produktet etter tjenesten. Du er skråsikker på at det du har dratt igang er genialt – om bare markedet forstår det. Du gjør det ikke for pengene – du gjør det for selve ideén. Typisk for førstegangs-gründere. (Pengene kommer etterhvert, når du lykkes.)

2. DU MÅ VÆRE FORBEREDT PÅ HARDT ARBEID

Å starte opp egen virksomhet er for de fleste blodslit og døgnkontinuerlig arbeid. På det verste i UNIC-tiden kunne jeg jobbe nesten 3 døgn i strekk uten noe annet enn en liten nap på sofaen (på kontoret, selvsagt.) Men viktigst av alt; det måtte være morsomt for å holde ut!

3. DU MÅ VÆRE BEDRE ENN KONKURRENTENE

Om ikke start-up-en din er (eller kan bli) bedre enn dine konkurrenter, lykkes du sannsynligvis ikke. Enten det er funksjonalitet, kundeservice eller pris eller en kombinasjon av disse – så må du være bedre enn dine konkurrenter.

4. DU MÅ VÆRE VILLIG TIL Å SATSE ABSOLUTT ALT

Det finnes få unntak fra denne regelen. De som gir alt, tar opp lån til over pipa og satser 100 prosent på at idéen er bærekraftig har størst sjanse for å lykkes. Venstrehåndsarbeid og deltid så blir resultatet som regel deretter.

5. DU MÅ HA SELVTILLIT OG RIKTIGE FOLK RUNDT DEG

Forbausende mange gründere jeg har møtt har lavt selvbilde. De sitter med en brilliant idé og har kommet langt. De bruker likevel altfor mye energi på folk som ikke tror på dem, aksjonærer som ikke vil spytte inn mer penger eller Innovasjon Norge som gir avslag på støtte, garantier eller lån. Skaff deg en mentor som bygger deg opp, som ser dine beste sider og som er på “ditt parti” og som løfter deg opp når det er på det svarteste. For de dagene møter alle. Connect Norge og Innovasjon Norge har et glimrende program for å rekruttere mentorer til lovende gründere med behov for starthjelp.

6. FOLK KJØPER IKKE HVA DU GJØR, MEN HVORFOR DU GJØR DET

Dette er mitt “mantra” når jeg evaluerer korte pitcher, investor-presentasjoner hos f. eks Connect Norge eller Seed Forum. Alt for mange gründere er gode på å fortelle hva de gjør og hva produktet eller ideén handler om, men de som briljerer i sine presentasjoner er de som griper publikum og som med innlevelse klarer å fortelle hvorfor de gjør det de gjør. Ser du forskjellen?

7. TEST UT IDÉEN

Jeg har møtt altfor mange gründere som glemmer noe av det mest grunnleggende i sin forretningsidé; vil markedet ha det? Er kundene villig til å betale? Har andre gjort det før? Skal det være noe vits å starte opp, må du ha en grunnleggende god idé som markedet omfavner.

8. DU MÅ ALDRI GI OPP

Ikke tro at det er lett. Du møter skepsis, misunnelse, motstand fra banken (om du er så heldig å ha en), aksjonærer som har investert og synes det går for tregt. Du må ha klokketro på deg selv, og ikke gi opp.

9. DU MÅ FORSTÅ TIDEN DU LEVER I

Svært få – egentlig – har forstått hvilke enorme endringer digitalisering bringer med seg. Fritt sitert tidligere DnB-sjef Rune Bjerke; “Det har skjedd mer de siste 50 år enn de siste 10.000 år, men det kommer til å skje enda mer de neste 5 årene”. Det gjør at vilkårene for en hvilken som helst ny startup er helt annerledes enn den har vært de siste 50 år. Dette mulighetsrommet må en gründer beherske. Gjør du det, har du et enormt konkurransefortrinn.

10. SATS PÅ ALLE DIGITALE MEDIER

I dag konkurrerer du ikke lokalt, men globalt. Strategien må være “go global” og “go digital”. Alt som selges i dag kan markedsføres digitalt og globalt (selv en kaffekopp fra Starbucks). Starbucks er kjent for gjennomføre en av verdens mest vellykkede digitale transformasjoner. Kaffe kan ikke leveres over nett, men kundeopplevelsen kan. Både fysisk i kaffebaren, før og etter et besøk. Digitalisering griper inn i absolutt alle virksomheter. Det må du forstå.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Uten et lidenskapelig engasjement lykkes du ikke

Det høres kanskje brutalt ut, men er nok det første spørsmålet du må stille deg for din startup.

 Er svaret tja, – dette er et venstrehåndsprosjekt som jeg gjør ved siden av alt annet – lykkes du ikke. (Eller du har usannsynlig flaks.) 

Du må være villig til å ofre alt du har av tid, fordi du brenner for ideen, produktet etter tjenesten. Du er skråsikker på at det du har dratt i gang er genialt – nå skal du bare få kundene dine til å forstå det. 

Og det gjør de garantert! 

Kanskje enda viktigere: Du gjør det ikke for pengene – du gjør det for selve ideen. Dette er typisk for førstegangs-gründere. (Pengene kommer uansett etterhvert, når du lykkes.)

Hva som skal til – oppsummert på 3 minutter

Jeg har aldri sett dette bedre oppsummert (i utrolige 3 minutter) enn hvordan Richard St. John gjør det i et 10 år gammelt TED-foredrag.

For deg som ikke er kjent med nettstedet “TED – Ideas worth spreading”, kan jeg anbefale dette på det varmeste. Her ligger et enormt bibliotek av videoer med mye kunnskap og lærdom som deles gratis med deg og meg. En fantastisk ressurs.

Jeg pleier å vise TED-videoen med Richard St. John til alle gründere jeg er mentor for. Hvorfor? Rett og slett fordi jeg kjenner meg igjen fra min første oppstart da jeg 23 år gammel startet UNIC.

Ubeskjedent kan jeg si at jeg den gang scoret full pott på alle hans 8 kriterier. Når jeg i dag investerer ser jeg etter noen av de samme egenskapene – spesielt hos unge førstegangs gründere.

Vil du se og høre hvordan Richard St. John presenterte sin topp-8 liste i et 3 minutters TED-foredrag for snart 10 år siden finner du den her. 

Verdt å se!

Vil du arrangere en workshop for å kaste ball rundt din kreative oppstartsidé eller simpelthen få gode innspill fra ditt nettverk? Les om flere verktøy og hvordan du kan lykkes med dette i denne artikkelen: «Workshop – slik lykkes du med en vellykket samling»

Er du førstegangsgründer og har en oppstartsbedrift i magen? ta gjerne kontakt med meg på [email protected] eller ring meg på 97512077 om du vi slå av en prat. Uansett hvilken forretningsidé du har, så øker du sjansene om du har en digital strategi fra dag én og er god på nett. Sjekk gjerne ut nyttige guider du kan laste ned her

Se gjerne mitt foredrag om digital markedsføring

Gratis verktøy og guider

Her finner du gratis E-bøker og guider samt en samling av nyttige verktøy du kan ha utbytte av. Du kan teste nettsidene dine og finne ut om nettsiden din er rask nok, tilpasset SEO og mobil og verktøy for å kjøre analyser eller undersøke nøkkelord.

Du finner også e-bøker og guider om alt du trenger å vite om digital markedsføring. Alt kan lastes ned gratis.

Klikk her for å finne gratis nyttige verktøy og ressurser for digital markedsføring  

Om du mener alvor med digital markedsføring vil jeg også anbefale deg å lese artikkelen Slik lykkes du med digital markedsføring som utdyper det jeg gikk gjennom under mitt foredrag.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!